Bárány Frigyes és Beke Sándor – az MMA Színházművészeti Tagozatának díja

Az MMA Színházművészeti Tagozatának díját Bárány Frigyes színművész, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész kapta, aki a magyar és egyetemes drámairodalom számtalan szerepét eljátszotta, és akinek számtalan darabban csodálhattuk kifejező művészetét.
Beke Sándor színházi rendező szintén e díjban részesült, aki több mint százhúsz emlékezetes produkció rendezője, többszörös színházalapító és színi direktor. Rendezőként az általa létrehozott előadások tartalmi magvát és üzenetét magyar és szláv színházi hagyományok felhasználásával, a metafora eszközeivel erősíti, a képi kompozíciós megoldásokban sajátosan expresszív látásmódját funkcionálisan alkalmazva.

Bárány Frigyes
Pályája során tagja volt az Állami Déryné Színháznak, a debreceni Csokonai Színháznak, a budapesti József Attila Színháznak, a győri Kisfaludy Színháznak, a szolnoki Szigligeti Színháznak, a pécsi Nemzeti Színháznak, és talán a legfontosabb: a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színháznak, amelyet sokadmagával alapított meg 1981-ben.
Talán a hosszú út során itt állapodott meg igazán, itt találta meg helyét, társulatát, közönségét, művészetét. E teátrum tagja1981-től, és hiába ment nyugdíjba, már igencsak több éve, mégis aktív művésze színházának: csak itt, közel kétszáz előadásban szerepelt, több mint hatvanéves pályafutásának felét itt töltötte.
Az ötvenes években, a magyar történelem egyik legnehezebb, legsötétebb időszakában először papnak készült. Azonban inkább Thália papjaként választott utat. Hogy elkerülje az akkori kötelező ideológiai és pártpolitikai kiképzést, helyette inkább fellépést vállalt a vállalati színjátszóknál, és megmaradt ennél a szakmánál, a színház csodája magához vonzotta. Ezekben az időkben erősödhetett meg hűséges jelleme: hűséges a hivatásához, a színházához, a családjához, eszméihez, életéhez. Ha valaki igazán megfigyelte játékát, észre vehette, hogy az elegáns, tartózkodó, szemérmes, de mégis hősi orgánummal szóló mögött ott a bohém sármőr is. 
A magyar és egyetemes drámairodalom számtalan szerepét eljátszotta, számtalan darabban csodálhattuk kifejező csodálatos művészetét, és minden szerepfelsorolása egy jellegzetes filmszereppel kezdődik, amely országos hírnevet szerzett neki, ez pedig Kacsula főhadnagy szerepe ​Az aranyember ​ című korszakalkotó filmben, ki ne emlékezne rá?!
1990-ben így nyilatkozott: „A színház az egyetlen hely, ahol az ember találkozhat az emberrel!" – mennyire, és egyre jobban mennyire igaz ez harminc évvel később is! 
 
Beke Sándor
Beke Sándor színházi rendező, több mint 120 emlékezetes produkció rendezője, többszörös színházalapító és színi direktor, egyebek mellett a kassai Thália színház alapítója, a komáromi Jókai Színház névadója, mai arculatának kialakítója, a felvidéki magyar színjátszásnak, a Márai művek színrevitelének a legjelentősebb alakja. Rendezőként az általa létrehozott előadások tartalmi magvát és üzenetét magyar és szláv színházi hagyományok felhasználásával, a metafora eszközeivel erősíti, a képi kompozíciós megoldásokban sajátosan expresszív látásmódját funkcionálisan alkalmazva.
Beke Sándor a felvidéki Csilizradványon született 1939. február 26-án. A pozsonyi Magyar Pedagógiai Gimnázium diákjaként az iskolai színjátszó csoportban ismerkedett meg a színészettel, a színházzal. Sikeresen szerepelt szavalóversenyeken. 1958-ban meghívták a komáromi Magyar Területi Színházba színésznek. 1959 és 1963 között a pozsonyi Művészeti Főiskola színész szakos hallgatójaként már részt vett több nemzetközi színházi fesztiválon. 1963 és 1968 között Nádasdy Kálmán osztályában végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskola színházrendező szakát. Egy évig a komáromi Magyar Területi Színház rendezőjeként működött, majd 1969-ben a komáromi színház égisze alatt a Komáromból magával hozott lelkes csapat élén kalandos körülmények között a helyi Ipariskola tornaterméből kialakítva megalapította a kassai Tháliát, a második felvidéki magyar színházat, amely a vezetése alatt fontos színházi alkotóműhellyé vált.
1976-ban politikai okokból Magyarországra jött. 1976 és 1978 között a Miskolci Nemzeti Színház rendezője, majd 1978-1984-ig a kecskeméti Katona József Színház főrendezője, ahol a színház próbahelyiségéből létrehozta a ma Kelemen László nevét viselő kamaraszínházat. 1984 és 1990 között a budapesti Népszínház rendezője.
1990-ben visszatér a Felvidékre. 1990-től 1994-ig a komáromi színház igazgató-főrendezője. Az ő kezdeményezésére változik a színház neve Jókai Színházra. Megalapítja a szabadtéri Bástya Színházat, jogilag megszerzi az új színházépületet, mindkét felvidéki színház igazgatását felvállalva önállósítja a kassai Thália Színházat.
1994-től a Magyar Játékszíni Társaság főtitkára és elnökségi tagja. A Társaság célja az volt, hogy összefogja a határon túli magyar színházakat, de csatlakoztak magyarországi színházak is. Főtitkárként fontos szerepet játszott a határon túli színházak kapcsolatrendszerének kialakításában.
1996 és 2001 között az egri Gárdonyi Géza Színház igazgató-főrendezője. Igazgatóként sikerült megvalósítania a színházépület teljes újjáépítését, kialakítva benne egy új stúdiószínházat.
2001-2010 között a Kassai Thália Színház rendezője és művészeti tanácsadója.
2006-ban ő Rákóczi kassai újratemetése centenáriumi ünnepségeinek szervezője és rendezője.
2010 óta vendégként vállal rendezéseket Egerben és Kassán.
A Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt kitüntetettje, Komárom városának és szülőfalujának Csilizradványnak a díszpolgára, a Kassai Thália Színház és az egri Gárdonyi Géza Színház örökös tagja, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendezői aranydiplomása.