John Malkovich

John Malkovich tárlatvezetése a Műcsarnokban

A Magyar Művészeti Akadémia intézményében, a Műcsarnokban már hagyománya van annak, hogy a nagyformátumú kiállításokon neves művészek is tartanak tárlatvezetést. A május 22-én este rendezett tárlatvezetés azonban minden tekintetben rendhagyó és exkluzív volt, hiszen John Malkovich amerikai színművész személyesen mesélt a jelenlévőknek arról, miként készültek Sandro Miller fotográfus Malkovich Malkovich Malkovich | Tisztelet a kamera mestereinek című tárlatához a felvételek. A program végén Kucsera Tamás Gergely, a köztestület főtitkára a Műcsarnok néhány reprezentatív művészeti kiadványát nyújtotta át a kétszeresen Oscar-díjra jelölt színművésznek.
A Malkovich Malkovich Malkovich | Tisztelet a kamera mestereinek című tárlat, a 2018-as Budapest FotóFesztivál nyitó rendezvénye, a március 1-én tartott megnyitó óta minden bizonnyal a John Malkovich rajongók zarándokhelyévé tette a Műcsarnok Kamaratermét. Az Egyesült Államok egyik legsikeresebb reklámfotográfusaként számon tartott Sandro Miller az 1990-es években ismerte meg a chicagói Steppenwolf színházban játszó, akkoriban már világhírű John Malkovichot, akivel többször dolgozott együtt és munkakapcsolatuk folyamatosan vált barátivá. Amikor Sandro Miller 2013-ban elhatározta, hogy kivételes módon kíván tisztelegni a kamera mesterei előtt, különös és formabontó fotósorozatához az átlényegüléséről közismert színművészt kérte fel „főszereplőnek". A kaméleonként egyik fotóról a másikra átalakuló Malkovich hol Albert Einstein, hol Che Guevara, hol John Lennon vagy Andy Warhol képét öltötte magára a fotográfus intenciói szerint.
A rendhagyó tárlatvezetésre érkező színművészt Kucsera Tamás Gergely, az MMA főtitkára jelenlétében fogadták a Műcsarnok munkatársai a múzeum előterében. A tárlaton Mucsy Szilvia, a Budapest FotóFesztivál igazgatója kalauzolta végig a színművészt, aki minden egyes fotónál elidőzött és röviden mesélt „átváltozásairól".
Mint elmondta Sandro Miller kezdetben fényképeket küld neki azokról a hírességekről, akiket Malkovich megszemélyesít majd. A színművész a fotókat elmélyülten memorizálva teszi képessé magát arra, hogy átlényegüljön a 19 éves Mick Jaggerré, Marilyn Monroe-vá, Abraham Lincolnná vagy éppen két ikerlánnyá.
„Közös csapatmunkáról van szó – emlékezett vissza John Malkovich. – A sminkeseknek, az öltöztetőknek, a látványtervezőknek nagy szerepe van a képek létrehozásában, hiszen mindennek egyeznie kell az eredetivel, kivéve azt, hogy a fotókon Hemingway, Jack Nicholson, Meryl Streep vagy mások helyett engem láthatnak. Az eredmény szerintem sokkal közelebb áll a festészethez, mint a fotóművészethez, a reprodukciók aprólékos kidolgozottsága miatt. Abban, hogy át tudok változni olyan személyiségekké, akikhez nem is hasonlítok, nagy segítségemre vannak a színjátszásban szerzett tapasztalataim. Igyekeztem ráérezni, vajon milyen gondolatokat akartak kifejezni tekintettükkel, arcvonásaikkal azok, akik az eredeti fotókon vannak." John Malkovich hangsúlyozta, hogy a róla készült képeken Sandro Miller nem végzett számítógépes programmal semmilyen manipulációt utólag. „A sorozatból a kedvenceim Diane Arbus ikerlányai, akiken észrevettem, hogy az egyik kimondottan élvezte a fotózást, míg a testvéréről aligha mondható el ugyanez – tette hozzá a színművész. – A legnehezebben megszemélyesíthető karakter Bette Davis színésznő volt, jellegzetes, nagy szemei és a Victor Skrebneski által készített portréján kifújt, plasztikus, szinte szakállszerű cigarettafüst miatt. A legkönnyebben Andy Warhol bőrébe bújtam bele és mivel a filmekben sok 19. századi hőst alakítottam Abraham Lincoln sem jelentett akkora kihívást, mint eredetileg gondoltam. Sandro Miller folyamatosan ösztönzött az ötleteivel. Örömteli volt beleélnem magam ennyiféle személyiségbe."
John Malkovich nem először jár Budapesten, ezúttal elsősorban a május 23-i Report on the Blind című felolvasóestje miatt érkezett. Az argentin író, Ernesto Sabato On Heroes and Tombs című novellájának egyik fejezetére építkező formabontó előadást, Alfred Schnittke késő huszadik századi orosz zeneszerző Concerto for Piano and Strings (Concerto zongorára és vonószenekarra) című alkotása egészít ki. A Budapest Kongresszusi Központban rendezendő előadás előestéjén azonban szívesen tett eleget a Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok meghívásának.