Fotó: Varga Márta, Erdélyi Tóth Edit

A csembaló ma is népszerű

Dobozy Borbála telt házas koncertje Szegeden és Magyarkanizsán
 
Különleges hangulatú zenei élményben volt része azoknak, akik jelen voltak Dobozy Borbála, Liszt Ferenc-díjas csembalóművész november 24-i szegedi, illetve november 25-i, magyarkanizsai koncertjén. A Magyar Művészeti Akadémia zeneművészeti tagozatának rendes tagja a ritka hangszer nemzetközi szinten is elismert művelői közé tartozik, aki mostani koncertprogramjába olyan Johann Sebastian Bach szerzeményeket válogatott, amelyek kiemelkednek az életműből.
Dobozy Borbála szegedi koncertjét a REÖK Palotában és a Regionális Kreatív Műhely próbatermében is telt házas nézőtér várta. A művésznő számára fontos város Szeged, hiszen 30 évvel ezelőtt ő alapította meg a Liszt Ferenc Zeneakadémia szegedi tagozatán a csembaló szakot, és ma is szakmai kapcsolat fűzi a Bartók Béla Művészeti kar vezetéséhez.

Mostani dupla koncertjét is a Bartók Béla Művészeti Kart Támogató Alapítvány és a Magyarkanizsai Regionális Kreatív Műhely szervezték, a Magyar Művészeti Akadémia Szegedi Regionális Munkacsoportja támogatásával. A művésznő volt tanítványai is ott voltak a nézők között, de megtisztelte a koncertet jelenlétével a 90 éves Meszlényi László is, a szegedi egyetem egykori tanára, a barokk zene kiváló hazai szakértője, akit a művésznő külön is köszöntött. Maga a hangszer Belgrádból érkezett a két koncertre, a szerb hangszerkészítő család, Kristijan Bjelanovic és édesapja, Mario Bjelanovic által készített csembalón hangzottak el a művek.
Dobozy Borbála érdeklődésének középpontjában Johann Sebastian Bach életműve áll: szinte minden csembalóra írt kompozícióját eljátszotta, beleértve összes zenekari és kamaraművét is. A szegedi és magyarkanizsai koncertprogramba ismert Bach műveket válogatott.

Fotó: Varga Márta, Erdélyi Tóth Edit

Az est első részében felcsendült két és háromszólamú szerzeménypárokat tartalmazó Invenciókat azért tűzte műsorra, mert éppen háromszáz évvel ezelőtt, 1723-ban fejezte be a sorozatot a szerző. Bár Bach pedagógiai céllal írta ezeket a műveket, és elsőszülött fiának, a rendkívül tehetséges Wilhelm Friedemannak szánta őket születésnapi ajándékként, a művésznő a koncert bevezetőjében hangsúlyozta, hogy zeneileg olyan kifejező erejű és mélységű darabokról van szó, amelyeket egy 10-14 éves gyerek koránál fogva még nem tud művészileg megoldani. „Ezek a zeneirodalom legcsodálatosabb pedagógiai szándékkal született kompozíciói és jó, hogy ilyen műveken csiszolja egy fiatal a tudását, de ez a sorozat annál sokkal magasabb szint. Nem véletlen, hogy az Invenciók jó részét egyáltalán nem játsszák, csak néhány slágerdarabbal foglalkoznak a zeneiskolákban" – tette hozzá.
 
A folytatásban a minden szabad fantáziák legnagyobbikaként számontartott Kromatikus fantázia és fúga hangzott el. Dobozy Borbála ezt a zeneművet úgy ajánlotta a hallgatóság figyelmébe, hogy Johann Sebastian Bach életművében egyedülálló mestermű, ugyanis az egész fantázia egy nagy improvizáció.  - Ez nála egyébként nem fordul elő. Vannak olyan toccaták például, amelyekben szabad bevezetés, átvezetés található, de azok csak hosszabb-rövidebb részek. Itt az egész fantázia egy nagyszabású improvizáció, amelyet pompás háromszólamú fúga követ. Ez az egyik legszenvedélyesebb, legszemélyesebb hangú csembalóműve Bachnak, a neve pedig onnan ered, hogy a fantáziában és a fúgában végig dominál a kromatikus menet – avatta be a zenemű kiválóságának részleteibe a hallgatóságot a művész. 
 
A koncert mindkét helyszínen nagy sikert aratott. A nézők a vastaps és a ráadásszám után sem hagyták el azonnal a koncerttermet: érdeklődéssel járták körbe, fotózták a különleges hangú, ritkán látható, hallható hangszert, a készítővel és a művésznővel egyaránt beszélgettek a csembaló megszólaltatásáról és működéséről. 

 Fotó: Varga Márta, Erdélyi Tóth Edit

Dobozy Borbála hazánk nagyformátumú régizenei művészeinek egyike. A csembalóval zeneművészeti középiskolásként ismerkedett meg, felsőfokú hangszeres tanulmányait a világhírű Zuzana Ruzicková vezetésével a Pozsonyi Zeneművészeti Főiskolán kezdte, majd a prágai zeneakadémián folytatta nála, ahol kitüntetéssel diplomázott. A következő években a historikus előadói gyakorlatot tanulmányozta: először a salzburgi Mozarteumban Liselotte Brändle, Nikolaus Harnoncourt és Johann Sonnleitner irányításával.
1983-ban díjat nyert a belgiumi Brugge-ben rendezett, legrangosabbnak számító nemzetközi csembalóversenyen.
A Gottlieb Muffat műveit tartalmazó albuma 1992-ben elnyerte a hamburgi német lemezkritikusok díját.
A BMC Records történetének legsikeresebb kiadványai közé tartozik a streaming-platformokon a Wohltemperiertes Klavier két kötete, amelyet az ő előadásában rögzítettek. 
Bach művei mellett előszeretettel tűzi műsorára alig ismert, vagy teljesen elfelejtett mesterek zenéjét (G.Th. Muffat, J. A. Benda, Chr. Schaffrath). Repertoárja szinte az egész csembalóirodalmat felöleli, beleértve a 20. századi és a kortárs zenét is.
November 28, 2023  |  koncert dobozy borbála regionális központok