
Születésnapi ajándék
Dobozy Borbála lemezbemutató koncertje a BMC-ben
Dobozy Borbála csembalóművész, az MMA rendes tagja lemezbemutató hangversenyt adott Johann Sebastian Bach kis prelúdiumok, két- és háromszólamú invenciók címmel 2023. szeptember 25-én a BMC koncerttermében. Az eseményt megelőzően ifj. Bazsinka József, a Bartók Rádió műsorvezetője a lemez koncepciójáról kérdezte a csembalóművészt.
Dobozy Borbála csembalóművész, az MMA rendes tagja lemezbemutató hangversenyt adott Johann Sebastian Bach kis prelúdiumok, két- és háromszólamú invenciók címmel 2023. szeptember 25-én a BMC koncerttermében. Az eseményt megelőzően ifj. Bazsinka József, a Bartók Rádió műsorvezetője a lemez koncepciójáról kérdezte a csembalóművészt.
Johann Sebastian Bach különleges gyűjteménnyel lepte meg 1720-ban elsőszülött fiát, az akkor tizedik születésnapját ünneplő Wilhelm Friedemannt. Saját és kortársai – többek közt Telemann, Stölzel – kompozícióiból nyújtott át válogatást a rendkívüli tehetségű gyereknek, olyan műveket, amelyeket kimondottan alkalmasnak ítélt a fejlődéséhez. Ebben a Clavier-Büchlein című billentyűs könyvecskében találhatók a két- és háromszólamú invenciók első verziói – akkor még Praeambulum és Fantasia címen – és a kis prelúdiumok közül jó néhány.
– Amikor befejeztem a Wohltemperiertes Klavier felvételét, amelynél nehezebb feladat egy csembalóművész számára nem létezik, máris tudtam, hogy az invenciókkal és a kis prelúdiumokkal szeretnék foglalkozni. A BMC Records felvételén 18 kis prelúdium, 15 kétszólamú invenció és 15 háromszólamú invenció (sinfonia) hallható – összesen 48 alkotás. Legjobb tudomásom szerint ilyen összeállítású lemez még nem született. Az invenciók is csak igen ritkán csendülnek fel sorozatszerű előadásban, pedig egyedülállóan értékes pedagógiai művekről van szó, és még annál is sokkal többről – mondta el Dobozy Borbála a Bartók Rádióban.
Bach az ajándékozást követő években hosszasan javítgatta, csiszolgatta, és éppen 300 évvel ezelőtt, 1723-ban készült el az invenciók végső változatával. Az évfordulóra megjelent gyűjteményes lemez érzelmi magasságokat és mélységeket egyaránt bejár.
– Kifejezetten bosszant, amikor nem az értéküknek megfelelően kezelik ezeket a műveket. „A konzi első évében esetleg még egyet-egyet eljátszunk belőle, zeneiskolás anyag" – mondják, pedig sokkal több annál. A pedagógiai koncepció, a lenyűgöző művészi és mesterségbeli tudás találkozása teszi egyedülállóvá e Bach-sorozatot. Ne feledjük: a mester fiatal kora óta elhivatott tanár is volt, akit körülvettek magántanítványai, majd később fiai oktatására fordított nagy gondot. Mivel nem tagadhatta meg önmagát, mindig ugyanazzal a hozzáállással, szellemiséggel komponált, legyen az gyermekek fejlődését célzó mű vagy istentiszteletre készült kantáta. A legmagasabb rendű művészi igénnyel nyúlt a legegyszerűbb formához is.
Dobozy Borbála a 48 műből álló „tananyagról" elmondta, hogy közöttük már megjelenik a kettős ellenpont, fúga- és kánonszerkesztésű darab, a szívhez szóló líra és a megrendítő drámaiság. Az f-moll háromszólamú invenció (Sinfonia in F Minor BWV 795) például Bach egyik legfájdalmasabb billentyűs darabja, amely talán csak a Goldberg-variációk 25. tételének mélységéhez fogható. Ez a művészi tartalom – s gyakran a technikai elvárás is – meghaladja egy kisgyerek képességeit. Persze vannak az invenciók között könnyebben megoldható, ezért gyakran játszott „sláger"-darabok, a nehezebbeket azonban szinte sohasem lehet hallani. A csembalóművész szerint ez nem baj, hiszen addig is, amíg a növendék manuálisan és érzelmileg megérik a feladatra, páratlan miniatűr gyöngyszemeken, a legnagyszerűbb műveken fejlesztheti tehetségét, muzikalitását, ízlését.
– Ez a gyűjtemény nem egyszerűen zeneiskolás tananyag, annál sokkal jelentősebb a tartalma, mondanivalója – fejtette ki a Dobozy Borbála. – Nem könnyű így, egyben eljátszani a teljes sorozatot, még ha vannak is köztük rövidebb lélegzetű darabok. A művek sokszínűsége, formai, szerkesztési, karakterbeli, hangulati változatossága egyszerűen lenyűgöző. Nagy élmény ezekkel a kompozíciókkal foglalkozni, mindennap hálát adok a Teremtőnek, hogy megajándékozott minket Bach művészetével!
– Amikor befejeztem a Wohltemperiertes Klavier felvételét, amelynél nehezebb feladat egy csembalóművész számára nem létezik, máris tudtam, hogy az invenciókkal és a kis prelúdiumokkal szeretnék foglalkozni. A BMC Records felvételén 18 kis prelúdium, 15 kétszólamú invenció és 15 háromszólamú invenció (sinfonia) hallható – összesen 48 alkotás. Legjobb tudomásom szerint ilyen összeállítású lemez még nem született. Az invenciók is csak igen ritkán csendülnek fel sorozatszerű előadásban, pedig egyedülállóan értékes pedagógiai művekről van szó, és még annál is sokkal többről – mondta el Dobozy Borbála a Bartók Rádióban.
Bach az ajándékozást követő években hosszasan javítgatta, csiszolgatta, és éppen 300 évvel ezelőtt, 1723-ban készült el az invenciók végső változatával. Az évfordulóra megjelent gyűjteményes lemez érzelmi magasságokat és mélységeket egyaránt bejár.
– Kifejezetten bosszant, amikor nem az értéküknek megfelelően kezelik ezeket a műveket. „A konzi első évében esetleg még egyet-egyet eljátszunk belőle, zeneiskolás anyag" – mondják, pedig sokkal több annál. A pedagógiai koncepció, a lenyűgöző művészi és mesterségbeli tudás találkozása teszi egyedülállóvá e Bach-sorozatot. Ne feledjük: a mester fiatal kora óta elhivatott tanár is volt, akit körülvettek magántanítványai, majd később fiai oktatására fordított nagy gondot. Mivel nem tagadhatta meg önmagát, mindig ugyanazzal a hozzáállással, szellemiséggel komponált, legyen az gyermekek fejlődését célzó mű vagy istentiszteletre készült kantáta. A legmagasabb rendű művészi igénnyel nyúlt a legegyszerűbb formához is.
Dobozy Borbála a 48 műből álló „tananyagról" elmondta, hogy közöttük már megjelenik a kettős ellenpont, fúga- és kánonszerkesztésű darab, a szívhez szóló líra és a megrendítő drámaiság. Az f-moll háromszólamú invenció (Sinfonia in F Minor BWV 795) például Bach egyik legfájdalmasabb billentyűs darabja, amely talán csak a Goldberg-variációk 25. tételének mélységéhez fogható. Ez a művészi tartalom – s gyakran a technikai elvárás is – meghaladja egy kisgyerek képességeit. Persze vannak az invenciók között könnyebben megoldható, ezért gyakran játszott „sláger"-darabok, a nehezebbeket azonban szinte sohasem lehet hallani. A csembalóművész szerint ez nem baj, hiszen addig is, amíg a növendék manuálisan és érzelmileg megérik a feladatra, páratlan miniatűr gyöngyszemeken, a legnagyszerűbb műveken fejlesztheti tehetségét, muzikalitását, ízlését.
– Ez a gyűjtemény nem egyszerűen zeneiskolás tananyag, annál sokkal jelentősebb a tartalma, mondanivalója – fejtette ki a Dobozy Borbála. – Nem könnyű így, egyben eljátszani a teljes sorozatot, még ha vannak is köztük rövidebb lélegzetű darabok. A művek sokszínűsége, formai, szerkesztési, karakterbeli, hangulati változatossága egyszerűen lenyűgöző. Nagy élmény ezekkel a kompozíciókkal foglalkozni, mindennap hálát adok a Teremtőnek, hogy megajándékozott minket Bach művészetével!
Idén 300 éve, hogy Bach befejezte a két- és háromszólamú invenciók komponálását. A koncentrált tételek ereje és varázsa abban is rejlik, hogy Bach képes volt az intenzív érzéseket konstruktív zenei gondolkodással ötvözni. Ezt az egyszerre transzparens és sűrű kozmoszt mutatja meg legújabb lemezén Dobozy Borbála, ezúttal is precizitást és költőiséget, ragyogó technikát és életteli karaktereket kiegyensúlyozva. Játéka mentes marad a szélsőségektől és modorosságoktól, miközben egyedi irányt jelöl ki a differenciált előadói praxisok útvesztőjében. A nagyformátumú régizenei művész Bach-trilógiájának megelőző része, a billentyűs irodalom legjelentősebb művei közé tartozó Wohltemperiertes Klavier felvétele a streaming platformokon a BMC Records történetének egyik legsikeresebb kiadványa.
Tóth I.
Fotó: BMC