
Római és más pillanatok
Sinkó István kiállítása a Semmelweis Szalonban
Római és más pillanatok címmel nyílt meg Sinkó István képzőművész, az MMA levelező tagjának kiállítása. A május 21-ig látogatható tárlat a művész elmúlt négy évben készült képei közül válogat. A kiállítás egyik különlegessége, hogy ezen az egészen frissen, az idén februári római utazása hatására készült alkotásai is megtekinthetőek.
Római és más pillanatok címmel nyílt meg Sinkó István képzőművész, az MMA levelező tagjának kiállítása. A május 21-ig látogatható tárlat a művész elmúlt négy évben készült képei közül válogat. A kiállítás egyik különlegessége, hogy ezen az egészen frissen, az idén februári római utazása hatására készült alkotásai is megtekinthetőek.
„A Semmelweis Szalon rendezvénysorozatunk során számos elismert képző-, festő- és textilművész mutatta, mutatja meg alkotásait. Öröm és büszkeség, hogy ezúttal Sinkó István, a Magyar Festők Társasága elnökének munkáit csodálhatjuk meg. A falakon most több, mint négy év munkája látható: impresszív, erőteljes pillanatok lenyomatai" – mondta köszöntőjében dr. Hegedüs Tamás, az Alumni Igazgatóság vezetője.
„Zenész-képzőművész családból származom, édesanyám hegedűművész, édesapám festőművész volt. Mivel nem voltam sem tehetséges, sem szorgalmas zenész, a festészet felé fordult az érdeklődésem" – idézte fel Sinkó István a kezdeteket. Hozzátette, hogy Leonardo da Vincihez hasonlóan ő is úgy érzi, azok közé az emberek közé tartozik, akik érzéseiket, gondolataikat nem szavakkal, hanem színekkel és formákkal fejezik ki. Az őt érő benyomásokat, eseményeket fejben – és olykor fényképeken is – folyamatosan rögzíti, és ahogy fogalmazott: „előre is festek, fejben is festek, és persze a vászon előtt is alakul a mű."
A most megnyílt kiállítás egyik különlegessége, hogy az egészen frissen, az idén februári római utazása hatására készült alkotásai is megtekinthetőek. A figurális ábrázolás kevéssé jellemző a művészre, azonban mostani római sorozatában két szokatlan kép is szerepel, miután megihlette A Borgó égése című Raffaello stanza a Vatikánban. „Megrendítő volt látni a képet, a saját ifjúságom, és a 16 éves koromban elveszített édesapám, a korán megszakadt apa-fiú szakmai kapcsolat miatt is. Sose akarta, hogy én feltétlenül képzőművész legyek, de én azért mindig törekedtem arra, hogy megfeleljek az ő nem létező elvárásainak" – mondta Sinkó István. Szavai szerint a kép láttán felötlött benne, hogy ő hogyan rajzolta volna meg a tűz elől az idős férfit a hátán menekítő férfi alakját. A Borgó I. című alkotás azért magán viseli a művész sajátos – a kritikusok által expresszív impresszionizmusnak nevezett – látásmódját, és a szinte minden képén feltűnő geometrikus keretet. Utóbbiról a képzőművész elmondta, hogy az Álom-ciklus képei után érezte, hogy szüksége lenne a színek és formák forgataga mellett valamiféle fegyelmező erőre, így jelentek meg a képein az ajtók és ablakok, amik egy idő után feloldódtak, maguk után hagyva egyes töredékes elemeiket. Ezek szerintem keretbe foglalják, vagy egyszerűen csak exponálnak bizonyos elemeket a képen belül – jegyezte meg Sinkó István.

„Zenész-képzőművész családból származom, édesanyám hegedűművész, édesapám festőművész volt. Mivel nem voltam sem tehetséges, sem szorgalmas zenész, a festészet felé fordult az érdeklődésem" – idézte fel Sinkó István a kezdeteket. Hozzátette, hogy Leonardo da Vincihez hasonlóan ő is úgy érzi, azok közé az emberek közé tartozik, akik érzéseiket, gondolataikat nem szavakkal, hanem színekkel és formákkal fejezik ki. Az őt érő benyomásokat, eseményeket fejben – és olykor fényképeken is – folyamatosan rögzíti, és ahogy fogalmazott: „előre is festek, fejben is festek, és persze a vászon előtt is alakul a mű."

A most megnyílt kiállítás egyik különlegessége, hogy az egészen frissen, az idén februári római utazása hatására készült alkotásai is megtekinthetőek. A figurális ábrázolás kevéssé jellemző a művészre, azonban mostani római sorozatában két szokatlan kép is szerepel, miután megihlette A Borgó égése című Raffaello stanza a Vatikánban. „Megrendítő volt látni a képet, a saját ifjúságom, és a 16 éves koromban elveszített édesapám, a korán megszakadt apa-fiú szakmai kapcsolat miatt is. Sose akarta, hogy én feltétlenül képzőművész legyek, de én azért mindig törekedtem arra, hogy megfeleljek az ő nem létező elvárásainak" – mondta Sinkó István. Szavai szerint a kép láttán felötlött benne, hogy ő hogyan rajzolta volna meg a tűz elől az idős férfit a hátán menekítő férfi alakját. A Borgó I. című alkotás azért magán viseli a művész sajátos – a kritikusok által expresszív impresszionizmusnak nevezett – látásmódját, és a szinte minden képén feltűnő geometrikus keretet. Utóbbiról a képzőművész elmondta, hogy az Álom-ciklus képei után érezte, hogy szüksége lenne a színek és formák forgataga mellett valamiféle fegyelmező erőre, így jelentek meg a képein az ajtók és ablakok, amik egy idő után feloldódtak, maguk után hagyva egyes töredékes elemeiket. Ezek szerintem keretbe foglalják, vagy egyszerűen csak exponálnak bizonyos elemeket a képen belül – jegyezte meg Sinkó István.
Forrás: Kiss Melinda Katalin, Zellei Boglárka – Semmelweis Egyetem