Forrás: ataff.hu

Nagy sikerrel zárult az idei ATAFF

Évente rendezik meg Szolnokon a TISZApART moziban a művészeti tematikájú filmek nemzetközi fesztiválját, az Alexandre Trauner ART/Film Fesztivált, melynek fókuszában a látványtervezők munkássága áll, és aminek az MMA idén is az egyik kiemelt támogatója volt. A versenyprogramban Nagyjátékfilmes, Képzőművé­szeti és Diákfilmes zsűri is döntött az alkotások díjazásáról, utóbbi munkájában Csurka Eszter képzőművész, az MMA rendes tagja és Ternovszky Béla rajzfilmrendező, az MMA levelező tagja is részt vett. Az MMA Képzőművészeti Tagozatának különdíját Medgyesi Gabriella filmrendező kapta Berki Viola festőművészt bemutató alkotásáért, a képzőművészeti verseny­program második helyezését Gulyás Gyula filmrendező, az MMA rendes tagja portréfilmje érdemelte ki.
A fesztiválnak helyet adó szolnoki TISZApART moziban a vetítések és a szakmai programok mellett koncertekkel, kiállításokkal is várták a látogatókat. A hatnapos rendezvény október 11-i ünnepi megnyitóján Richly Gábor a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára is beszédet mondott.
Október 15-én, szombaton adták át az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál díjait a Szolnoki Galériában az alkotók jelenlétében. Az egyedi módon látványtervezőket és képzőművészeti filmeket megmérettető fesztivál fődíját, a legjobb látványtervezésért járó díjat Hlynur Pálmason Isten földje (Godland) című izlandi film nyerte el, a film látványtervezője Frosti Fridriksson.
A képzőművészeti versenyprogram fődíjasa Cyril Nehmé: Álmodtam Karthágóról című filmje lett, amely az operaénekes felkészülését, lelki, fizikális megpróbáltatásait hozza intim közelségbe. A legjobb diákfilmért járó díjat Dóczé Péter Szülői útmutatás című filmje kapta.
A Képzőművészeti kategóriában második helyezett Gulyás Gyula: Élő ember című portréfilmje Normantas Paulius litván származású magyar fotóművészről, az MMA néhai tagjáról szól, aki a film befejezése előtt hunyt el. A film hitvallás a művészi munka értelméről a sok nehézséget, nélkülözést és mellőzését elszenvedő művész egész életen át vállalt kitartó munkájáról. Gulyás Gyula alkotása a Magyar Művészeti Akadémia megbízásából készült az MMA portréfilmsorozatában.

Az Alexandre Trauner ART/Film Fesztivál alkalmából a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának különdíját Medgyesi Gabriella filmrendező kapta. A Berki Viola apokrif történetei című filmjében többek között Gyulay Líviusz és Mezey Katalin alakját és művészetét is felidézte az alkotó.

Az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál Életműdíját Csupó Gábor kapta, akinek az MMA MMKI jóvoltából megjelent életrajzi könyvét Szolnokon is megismerhették a látogatók.
Emellett a fesztivál vendége volt Emir Kusturica is, aki előadást tartott a Tisza Moziban, majd fellépett zenekarával a The No Smoking Orchestrával az Aba Novák Agórában.
Az idei fesztiválon, ahol a szervezők Gulyás János operatőr-filmrendezőre, az MMA néhai tagjára is emlékeztek, speciális válogatással közel 200 filmes képzésben résztvevő egyetemista hallgató fordult meg, filmes alkotók érkeztek többek között az Egyesült Államokból, Angliából, Ausztriából, Lengyelországból és Csehországból. A díjak odaítélése mellett a fesztivál több filmszakmai programmal, könyvbemutatóval és kiállításokkal is készült idén, az MMA Kiadó saját standján mutatta be filmművészeti különlegességeit.
Október 14-én Szurcsik József grafikusművész Égi jelek című kiállítását Szemadám György festőművész, író, az MMA rendes tagja nyitotta meg. Az eseményen részt vett Gaál József képzőművész, az MMA rendes tagja is.
A szolnoki Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválnak a Magyar Művészeti Akadémia évek óta visszatérő támogatója és szakmai, valamint médiapartnere – amit Demeter Éva fesztiváligazgató zárásként külön is hangsúlyozott, köszönetét kifejezve. Az MMA-nak a regionalitás erősítésével a jövőben még inkább célja lesz, hogy a megyeszékhelyek hasonló nagy művészeti-kulturális rendezvényeit, fesztiváljait támogassa, mind anyagilag, mind egyéb partnerségi viszonnyal.
Alexandre Trauner / Trauner Sándor
Festőművész, grafikus, jelmeztervező, Oscar-díjas díszlettervező.
Trauner Sándorként látta meg a napvilágot 1906-ban Budapesten. Érettségi után rögtön, az 1920-as években a budapesti Képzőművészeti Főiskolán tanult festészetet, mestere Csók István volt. Barátaival, évfolyamtársaival – többek között Korniss Dezsővel, Kepes Györggyel, Vajda Lajossal, Schubert Ernővel – együtt váltak ki a konzervatív szellemű főiskoláról, és megalapították a KÚT (Képzőművészek Új Társasága) avantgárd csoportot, majd csatlakoztak Kassák Lajos Munka című folyóirat-köréhez.
1929-ben Párizsba költözött, ahol Lazare Meerson díszlettervező vette szárnyai alá. A képekkel dolgozó filmezés fontos alkotóeleme a látványvilág, így nem került messzire a festészettől munkája során. 1936-ig tizennégy filmben működött közre asszisztenseként. 1937-től rendszeresen dolgozik együtt Marcel Carné rendezővel, csapattársuk továbbá Jacques Prévert író és Kozma József zeneszerző. Carné filmjeiben monumentális díszleteket tervezett és épített fel a Párizs környéki stúdiókban. Brassaïval és André Kertésszel megszállottan járta és fényképezte Párizst, az ő fényképeikről és Trauner díszleteiből látható, milyen is lehetett egykoron a francia főváros.
Gyorsan tett szert világhírnévre, ezért sok amerikai filmrendező kereste meg és adott neki munkát az 1950-es években, Párizsban. 1955-ben ismerkedett meg Billy Wilder filmrendezővel, aki Hollywoodba hívta, ahol aztán a kor leghíresebb rendezőinek díszlet- és látványtervezőjeként dolgozott. Köztük volt Orson Welles, Jules Dassin, Martin Ritt és Fred Zinnemann. 1960-ban megkapta a Billy Wilder rendezte a Legénylakás, majd az 1962-ben az Irma, te édes című filmek látvány- és díszletterveiért az Oscar-díjat.
Trauner később visszaköltözött Franciaországba, ahol sikeres pályája folytatódott. Így két Losey-filmért – Klein úr, Don Giovanni – a franciák "Oscar-díját", a César-díjat is megkapta. 1982-ben Simó Sándor Viadukt című filmjének látványtervezését is elvállalta. Az Európai Filmakadémia életművéért Félix-díjjal jutalmazta 1991-ben. Az Epreskertben, ahol képzőművészeti főiskolásként Trauner tanult, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező Tanszékének épülete az ő nevét viseli.
Gazdag, rendkívül színes életművet hagyott maga mögött: közel száz film díszlet-terveit készítette el, színházaknak is dolgozott, műveiből több kiállítást rendeztek. Alsó-Normandiában, egy Omonville-la-Petite nevű kis faluban telepedett le, ahol 1993-ban halt meg. Nyughelye barátja, Jacques Prévert sírja mellett fekszik a faluban.
A szolnoki filmfesztiválok gyökerei már több mint fél évszázadra nyúlnak vissza. 2018-ban az egyedülálló tematikájú fesztiválegyüttes viszont új lendületet kapott azzal, hogy felvette az Oscar-díjas magyar születésű látványtervező, Trauner Sándor nevét, így a hagyományok megőrzése mellett a látványtervezők seregszemléjévé is vált.