Mispál Attila

Mispál Attila: A gondolkodó látásról

Akadémiai székfoglaló előadás – 2022. június 29.
 
Megtartotta székfoglaló előadását Mispál Attila film- és televízió rendező, az MMA levelező tagja A gondolkodó látásról címmel június 29-én a Pesti Vigadó Makovecz termében. A jelenlévőket Buglya Sándor levezető elnök köszöntötte, aki a Magyar Művészeti Akadémia Film-és fotóművészeti tagozatának vezetője, az MMA rendes tagja, míg a laudátor Bicskei Zoltán filmrendező, grafikus, az MMA rendes tagja volt. Az elnökség képviseletében Haris László fotóművész, az MMA elnökségi tagja vett részt az eseményen.
Bicskei Zoltán laudációjában elmondta, hogy Mispál Attilával találkozásaik alkalmával rendszerint a film alapkérdéseiről folytatnak eszmecserét. Arról, hogy mi a fényírás, arról, hogy a fotó az ősatyja a filmnek, csak épp a fotó kimerevíti az időt, ugyanakkor a fotó és a film esetében is egy gép közvetítésével készül az alkotás. Hamvas Bélát idézte: a jövőben nem lesz ideológia, a mozgókép tölti majd be a szerepét. A pozitív látomás pedig Bunuelé, aki úgy fogalmazott, hogy nincs egyetlen más művészeti ág sem, amely ennyire közeli rokona volna az álomnak. Ő maga is az elragadottság, a látomás, a képzelet és a költészet irányát követi filmkészítéskor, éppúgy, mint Mispál Attila. A magyar film egyik legjelentősebb ága a költői film, a tiszta imagináció műfaja, mely mindig újrateremti önmagát a képzelet és költészet által. Mispál Attila alkatilag költői filmes. Filmjeinek szereplői metafizikus szinten, a létezés szintjén magányosak. Az istenhiány láthatóvá lesz filmjeiben. Szomjúhozza a fényt, ezt keresi minden villanásban és tekintetben. Végül méltatta az akadémikus eddigi életművének egyik legjelentősebb alkotását, a Csillaghálóban című, öt részes Pilinszky-sorozatot.
Mispál Attila film- és televíziós rendező akadémiai székfoglaló előadása A gondolkodó látásról - Weöres Sándor szimfóniáihoz társított alkotói megfontolások és önéletrajzi motívumok címet kapta. A rendező köszönetet mondott a méltató szavakért, az akadémikusi ajánlásáért és jelezte: előadását arra a háromféleképpen megfogalmazott filmetűd-performanszra alapozta, amely 18 éve a budapesti Bárka Színház akkori igazgatója, Seress Zoltán felkérésére jött létre Weöres Sándor Szimfóniák című versciklusának ihletésére.
A rendező felolvasta a mozgóképen látható filmrészlet pontos leiratát. Közben a gondolkodó látásról beszélve felvázolta, hogy ha csak halljuk a leírást, máshogy asszociálunk, mint ha utána videón megtekintjük a filmetűdöt, amely pontosan azt mutatja, amit felolvasni hallottunk, mégis sokkal többet ad. A hanggal társított mozgókép a kép mélyén rejtező gondolatokat új kontextusba helyezi. A megfeszített Megváltó szobrocskája, a színésznő hangja (aki jelen esetben a rendező felesége, Újhelyi Kinga), a képen látható víz, mind-mind külön gondolatsorokat indít el a nézőben. Mispál Attila az etűdök operatőrét, fő alkotótársát is megnevezte: Vépy Zoltánnal a Faludi Ferenc Akadémia filmszemléjén ismerkedett meg. Ezután az 1996-os alapítású Bárka Színházról mesélt, melynek első hét évében házi filmese volt, és ahol működött filmklub és forgatókönyvíró műhely is. Majd még egyszer levetítette a filmetűdöt. Ezúttal más volt a képen látható víz színe, mint korábban, ám minden egyéb képelem ugyanaz maradt. S hogy miért? Mert erős utalás történik Weöres Sándor versszövegében a kék, a fekete, és a vörös színre. Ő pedig a színeket konkretizálta és hangsúlyozta a filmetűdökben, hogy a versszöveget finoman kiemelje eredeti kontextusából, ugyanakkor annak fő tartalmi elemeit ne sértse. Ezen a ponton megint kitérőt tett: a Pázmány Péter Katolikus Egyetem óraadó tanáraként egy alkalommal Krysztof Kieslowski Veronika kettős élete című filmjével tesztelte hallgatói figyelmét, vajon észreveszik-e, hogy a főszereplő halálakor egy fényfolt emelkedik fölfelé a testből, ami egy misztikus gondolat: a halál pillanatában a lélek elválik a testtől és vizuálisan fényként ragadható meg. Hiába voltak a katolikus egyetem hallgatói, a fényfolt észrevétlen maradt számukra. „Valójában nem a szemem, hanem a bennem lakozó gondolat mélysége határozza meg, hogy mennyit és pontosan mit látok. Ahol figyelem van, ott szeretet van." – összegezte.
Haris László, az MMA elnökségi tagja a székfoglaló előadást megköszönve Weöres Sándor szavait idézte 1970-ből. A költő arra a felvetésre, hogy a művészetből meg is kéne élni, így válaszolt: „az igazi művész is szereti a pénzt, szeretne pénzért dolgozni és sokat keresni, csak épp nem ér rá."