
Vashegyi György: Két francia testvér-opera – Rameau- és Leclair-operák bemutatása Magyarországon a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar előadásában
A XVIII. századi francia zenetörténet két kiemelkedő remekművéről, Jean-Philippe Rameau Hippolütosz és Aricia valamint Jean-Marie Leclair Szkülla és Glaukusz című operájáról van szó. Magyarországon először mindkettőt 2011 és 2013 tavaszán koncertszerűen adták elő a Müpában, majd Rameau művét 2013-ban a Magyar Állami Operaházban állították színpadra Káel Csaba rendezésében a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar közreműködésével. A két együttes 1990-ben, illetve 1991-ben született, és megérett az idő e remekművek tolmácsolásához. „Idén különlegesen aktuális, hogy fejet hajtsunk Rameau és Leclair zeneszerzői zsenialitása előtt, ugyanis idén ősszel lesz haláluk 250. évfordulója" – jegyezte meg a zeneművész.
Rameau (1683–1764) Dijonban, Leclair pedig (1697–1764) Lyonban látta meg a napvilágot. Rameau jogot tanult, majd a zene felé fordult és Milánóban folytatott tanulmányokat, visszatérve Franciaországba templomi orgonista és csembalista lett. Operát először 50 éves korában komponált, a Hippolütosz és Aricia bemutatója 1733 októberében volt a párizsi operában és „földrengést" okozott a francia zenei életben. André Campra (1660–1744) fontos francia operaszerző azt mondta Rameau művéről, hogy „Ebben a darabban annyi zene van, ami nekem tíz operára elegendő lenne – ez az ember el fog homályosítani mindannyiunkat." A Mercure de France című korabeli lap pedig a pejoratív baroque szót használta Rameau operájára.
Leclair 19 évesen a lyoni opera táncművésze volt, majd a torinói színház balettmestere. Torinóban hegedűórákat vett Giovanni Battista Somistól. Leclair nagyszerű hegedűs lett, játékában összegezte az olaszos virtuozitást a francia táncossággal. A művész 49 évesen Franciaország és egész Európa legünnepeltebb hegedűvirtuóza volt, 48 hegedű-szonáta és 12 concerto szerzője váratlanul öt felvonásos tragédie lyrique-t komponált a párizsi opera számára. A Szkülla és Glaukusz mérsékelt sikert aratott Párizsban és elfelejtődött. Modern kori újrafelfedezője Sir John Eliot Gardiner. Az ő vezényletével csendült fel Londonban a Leclair-opera csaknem 240 évvel születése után.
Vashegyi György beszélt az előadásokban résztvevő Purcell Kórusról és az Orfeo Zenekarról, s elmondta: olyan műhelyt akartak létrehozni, amely lehetővé teszi elsősorban barokk, Magyarországon ritkán vagy éppen soha nem játszott remekművek előadását a korabeli előadói elvek alapján. Néhány éve angol, olasz és német barokk repertoárt igyekeztek összeállítani, majd a bécsi klasszika következett, később a német koraromantika, különösen Mendelssohn zenéje.
A két együttes Gesualdótól Gyöngyösi Leventéig mintegy 140 művet mutatott be legalább 45 ősbemutatóval – jegyezte meg.
Karmesteri munkáját elsősorban Sir Eliot Gardiner brit dirigens példája inspirálta. Ennek nyomán született meg két évvel ezelőtt a teljesen elfeledett Étienne-Nicolas Méhul 1790-es években írt Hadriánusz című operájának újkori világpremierje és az opera lemezfelvétele a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar előadásában – összegezte Vashegyi György.
Vashegyi György (Budapest, 1970. április 13.) karmester Liszt Ferenc-díj (2008) A Zeneakadémia karmesterképző tanszakán 1993-ban szerzett karmesteri diplomát, Lukács Ervin és Gál Tamás növendékeként. 1987 és 1991 között több alkalommal részt vett John Eliot Gardiner és Helmuth Rilling karmester-mesterkurzusain a stuttgarti székhelyű Nemzetközi Bach Akadémián. 1994 és 1997 között John Toll és Simon Standage irányításával posztgraduális régizenei tanulmányokat folytatott a Drezdai Régi Zenei Akadémián. Continuo-játékosként meghívást kapott számos kiváló együttes (többek között a Bécsi Filharmonikusok) produkcióiban való közreműködésre; mintegy 10 éven át rendszeresen játszotta a continuo-szólamot a legtöbb budapesti székhelyű magyar szimfonikus és kamarazenekar barokk és bécsi klasszikus műsorú hangversenyein. 1990-ben megalapította a Purcell Kórust, 1991-ben az Orfeo Zenekart. E két (máig stagione-rendszerben működő) együttes azóta Magyarország és a régió egyik legjelentősebb barokk és bécsi klasszikus zenére specializálódott műhelyévé vált, nagyszámú 17–18. századi kompozíció magyarországi bemutatója, illetve újkori világbemutatója fűződik nevükhöz. 24 lemezfelvételt készített, elsősorban saját együtteseivel. A 2001/2002-es évad óta rendszeresen dirigál a Magyar Állami Operaházban, eddig Mozart, Haydn, Rossini, Verdi és Gyöngyösi operáinak előadásait vezényelte. 2005. tavaszán Gyöngyösi Levente A Gólyakalifa című operája bemutatóján mindkét szereposztás premier-karmestere volt, e munkájáért Artisjus-Díjat kapott. 1992 óta tanít a Zeneakadémián korrepetitor, csembaló és zenetudományi tanszakon, illetve kamarazenét. A 2007/2008-as tanévtől kezdődően a rendszeres zenekari képzés vezetésével bízták meg. 2010 óta egyetemi docens, a 2011 őszén indult régizenei MA-oktatás irányítója. Székfoglaló előadásának címe: Két francia testvér-opera – Rameau- és Leclair-operák bemutatása Magyarországon a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar előadásában |