Fotó: Lugosi Lugo László

A megszólalás tisztasága

Interjú Szabó Dénessel

A nyíregyházi Cantemus Gyermekkórus távol-keleti koncertkörútjának első, hongkongi állomásán életműdíjjal tüntették ki a kar vezetőjét, Szabó Dénest. „Kodály és Bartók országában minden kórusnak könnyű dolga van, hiszen a világhírű szerzők műveit nálunk autentikusabban senki nem tudja előadni" – vallja a Kossuth-díjas karnagy.
Hogy jutottak el erre a világjáró koncertkörútra?
 
Az utazás előzménye több mint húsz évvel ezelőttre nyúlik vissza. Akkoriban már a világ számos országában ismerték a nevünket, hiszen szinte minden kontinensen bemutatkoztunk már rangos nemzetközi kórusversenyeken, fesztiválokon. Egy sikeres európai előadásunk során ismertük meg a hongkongi kóruszenei élet egyik fontos szereplőjét, aki nagyon komolyan érdeklődött a kóruscsaládunk munkája iránt. Ő hívta meg a Cantemus Vegyeskart egy hongkongi vendégszereplésre, amely előadás a későbbi együttműködésünk alapja lett. Azóta minden évben küldenek hozzánk zenetanárokat, hogy később otthon is terjeszthessék a módszereinket, illetve évről évre meghívnak minket koncertezni.
 
Nyíregyházára jönnek tanulni a kínai zenetanárok?
 
Magyarországon sajnos egyre kevesebben hiszik el, de a hazai zenepedagógia alapja, és egyben a kórusunk sikerének egyik bázisa nem más, mint a Kodály-módszer. Ez egy hihetetlenül eredményes oktatási rendszer, amit világszerte irigyelnek tőlünk, és amit megfelelően felhasználva nem csak az adott ország zenei élete, de teljes kultúrája is megújulhat. Sajnos a módszer előnyeit még itthon sem használjuk ki eléggé, pedig a kínaiakhoz hasonlóan, több ország szinte sorban áll, hogy megismerhessék ezt az oktatást. Pedig az igazi titok nem is a konkrét technikában, a relatív szolmizációban rejlik, sokkal inkább abban a háromkötetes visszaemlékezésben, amiben Kodály a zenei nevelés alapjairól ír. Azt gondolom, hogy mi nyíregyházán ezt igazán jól csináljuk.
 
Mi az, amiben érezhetővé válik ennek a pedagógiai módszernek a hatása?
 
Az a különbség, amit egy laikus hallgató is rögtön fölismer, leginkább az intonációs biztonságban, a megszólalás végtelen tisztaságában mutatkozik meg, hiszen ez olyan élményt nyújt, ami eljut mindenkinek a lelkéhez. Ehhez kapcsolódik a pontos ritmustartás és a hűséges kottaolvasás, amelyek szintén alapfeltételei egy kiemelkedő színvonalú előadásnak. A technikai perfekciónál azonban talán fontosabb, hogy a nyolc éves zenetagozatos képzés során a diákok a klasszikus zenének olyan mélységeit ismerik meg, ami már nem pusztán felületes előadóművészet. Valódi viszonyuk alakul ki a zenéhez, ami egész életükben elkíséri őket. 
 
Önt épp egy egész élet munkájáért tüntették ki a hongkongi körúton.
 
Életműdíjat kaptam, de nem szeretném lezártnak tekinteni a munkámat. Sőt: mikor átvettem a díjat, azzal köszöntem meg, hogy hálás vagyok érte, de ez még csak egy fél életmű. Értették az utalást, és biztos vagyok benne, hogy továbbra is folytatódni fog az együttműködés, és lesznek az idén nyárihoz hasonló, nagyszabású koncertjeink is. A jövőben szeretném a Cantemus kórus működését még biztosabb alapokra helyezni, hiszen az intézménynek jelenleg összesen 12 főállású dolgozója van, velük kell évente 130-140 koncertet lebonyolítanunk. Ha az életmű perspektívájából nézem, azt biztosan szeretném elérni, hogy összeálljon az énekesekből egy olyan főállású társulat, amely minden erejével a zenére koncentrálhat. De ez még sok munka lesz.
2013. augusztus 15.  |  szabó dénes cantemus gyermekkórus