A kiválasztott webtartalom nem létezik.
Esemény - bal kép
Pesti Vigadó
1051 Budapest, Vigadó tér 2.

Bánsági Ildikó: Az ösztön és a tudat határán

Akadémiai székfoglaló előadás – 2015. február 20.
Bánsági Ildikó Az ösztön és a tudat határán címmel tartott akadémiai székfoglaló előadásában többek között arra a kérdésre kereste a választ: mennyire rugalmas az a határ, ameddig a színművész eljuthat egy-egy szenvedéllyel átélt hiteles alakítás érdekében. Ez a mozgástér lehetetlen az ösztönösség és tudatosság, illetve a személyiség kibontakozása nélkül.
Mint elmondta, kezdetben mindent ösztönösen tett, olyan érzés uralta, mintha „vak lenne és lélekkel tapogatná le a helyzeteket", esetleg ha nem verset mond, hanem jelenetet, akkor a másik ember szemét. A versek mondása eleinte sok nehézséget okozott számára, a monológokkal kicsit könnyebben boldogult, hosszas tanulás és gyakorlás eredményeképpen sajátította el, miként kell „beállni egy szerep mögé".
Az első igazi megmérettetést a Fehér György által rendezett III. Richárd Lady Annája jelentette számára a Shakespeare drámája alapján készült tévéjátékban. Máig hálás a rendezőnek, aki megtanította arra, hogy győzze le félelmeit, mialatt „mély-zuhanás" részesévé válik. Fehér György elérte, hogy a mindkét színművész teljes lényét kiaknázva játsszon. Utolsó közös munkájuk a Szenvedély című film volt, amely az amerikai Postás mindig kétszer csenget magyar változata volt. Felidézte azt a napot, amikor az egyik legnehezebb jelenetet, a főhősnő megerőszakolását vették fel. A munka végére halálosan elfáradt, mégis mintha kegyelmi állapot ragadta volna magával, olyasféle érzés, ami ritkán éri az embert és az már szerencse.
Élete másik meghatározó szerepe a Szabó István rendezte Bizalom volt, amelyben Andorai Péterrel lépett a kamerák elé. A forgatás előtt olyan érzése támadt, hogy ekkora feladattal még soha életében nem találkozott. A rendező egy-egy határozott gesztussal, vagy félmondattal instruálta, hozta ki a két színművészekből a maximumot. „Szóval egymás kezébe adtuk a lelkünket – emlékezett vissza Bánsági Ildikó. – Nem véletlen volt Bizalom a címe, mert ez totális bizalmat követelt tőlünk. Tanulnunk kellett, kell egymást." Ennél a filmnél már nagyon tudatosan dolgozott. Szabó István már a forgatás kezdetén utalt arra, hogy Bánsági Ildikót megismeri a világ, de azt nem mondta, miért. Eljutottak egészen az Oscar-díj előszobájáig, a Bizalom szerepelt az első öt film között. (Szabó István később a Mephistóval érdemelte ki az Oscar-díjat, amelyben Bánsági Ildikó is szerepelt.) Utólag úgy érzi, hogy a Bizalom volt az a film, amellyel egy mérce fölé helyeződött. „Egész életemet befolyásolta – mondta. – Azt is, hogy itt állok. Ezzel tisztában vagyok. És én ezt nagyon szépen köszönöm, hogy ez létrejött. Rám esett a választás. Megcsináltuk. S magamnak is köszönöm, hogy képes voltam meglépni ezt."
Színházi szerepeiről azért beszélt kevesebbet, mert noha a színpad örök szerelem, filmen keresztül jobban meg tudta fogalmazni azt a pillanatot, „ami tetten érhető és máris dobozban van". „A színházban, ha szerencsénk van, talán a végére érik be egy próbafolyamat – mesélte Bánsági Ildikó. – De még évek múltán is néha rádöbben az ember, hogyan kellett volna másképpen játszani. Akkor érti meg. Ott is az ösztön az első. A második a tudatosság a felépítésben. Ugyanis fel kell egy lépcsőt építeni, zsaluzni, burkolni, hogy napi, mint nap járható legyen az előadás alatt. S ha kész, »kész?«, akkor megint jöhet az áradás. A zsigeri, az ösztönös…" – hangsúlyozta Bánsági Ildikó.

Bánsági Ildikó (Budapest, 1947. október 19. –) Kossuth-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.
1966-ban érettségizett a Hámán Kató Leánygimnáziumban. 1966–1968 között a Nemzeti Színházban stúdiósként dolgozott. A Színiakadémia elvégzése után 1972-ben a debreceni Csokonai Színházhoz szerződött, majd 1973–1976 között és 1987–1990 között a József Attila Színháznál játszott. 1976–1987 között a Vígszínház tagja volt. 1990–1993 között a Nemzeti Színház, majd 1993–1996 között a Művész Színház, illetve Thália Színháztagja volt. 1996–1997 között a Thália Társulat tagja volt. 1997–1998 között a Kelemen László Színkör művésze volt. 1998-ban az Új Színházhoz szerződött. Játszik a Szigligeti Színházban, a Veszprémi Petőfi Színházban és a Budaörsi Játékszínben is. 2013-tól ismét a Nemzeti Színház tagja.
Fontosabb színházi szerepei:  Beaumarchais: Figaro házassága avagy Egy őrült nap....Pásztorlány; Almaviva grófné, Bessenyei György: A filozófus....Szidalisz, Moliere: Kényeskedők....Kati, Friedman: Átléptem a tegnapot....Lilian, Padisák Mihály: A sztár is meztelen....Gizus,  Németh László: Csapda....Alexandra, Sardou-Moreau: Szókimondó Kata....Vereske Benedek Katalin: Alattunk a város....Iza William Shakespeare: A makrancos hölgy....Katalin, Páskándi Géza: A kocsi rabjai....Adél, William Shakespeare: Sok hűhó semmiért, ....Beatrice, Arthur Miller: A salemi boszorkányok....Abigail Williams, Madách Imre: Az ember tragédiája....Éva, Déry-Szántó: Kedves Bópeer...!....Vukovics Szilvia, Hernádi Gyula: Királyi vadászat....Zita királyné; Aldobói Éva, Fejes Endre: Jó estét nyár, jó estét szerelem....Zsuzsanna, Csurka István: Házmestersirató....Visegrádi Irén, Vámos Miklós: Háromszoros vivát!....Királyné, Csurka István: Deficit....Y, Congreve: Szerelmet szerelemért....Hajlandóné, Crommelynck: Forrón és hidegen....Ida, Heltai Jenő: A néma levente....Zilia Duca,  Csehov: Három nővér....Mása,  Szép Ernő: A vőlegény....Anya Molnár Ferenc: Delila....Marianne, Búss-Hársing-Rudolf: Keleti pu...., Maugham: Színház....Julia Lamber,  Hunyady Sándor: Júliusi éjszaka....Az özvegy, Nádas Péter: Találkozás....Mária
2016. március 29.  |  bánsági ildikó