
Prutkay Péter dobozképeiről itt tekinthető meg egy kisfilm.
Megnyitó: 2013. február 28. 18:30
Helyszín: Rovás Galéria, Kassa, Kmet' utca 34.
Látogatható: 2013. március 20-ig

Meghosszabbították Prutkay Péter kiállítását
A nagy érdeklődésre való tekintettel még két hétig látható! Az EKF 2013 Kassa programsorozat keretében mutatja be a kassai ROVÁS és a Magyar Művészeti Akadémia Prutkay Péter Dobozolt kor-képek című kiállítását.
A Szürenon csoporttal debütáló Prutkay Péter indulásától fogva kritikus szemmel figyeli a társadalmunkban zajló változásokat. Már az 1970-es évek közepétől rámutat a környezetvédelem fontosságára, kipellengérezi a bürokráciát, hangsúlyozza a Monarchia tárgykultúrájának, a minőségi munkának a fontosságát, kritizálja a Kádár-rezsim diktatórikus jellegét (Art-Párt-Árt,1975, Bot, 1981). Felhívja a figyelmet az erdélyi magyarok elnyomására a Ceaușescu diktatúra idején (Erdélyi szalonna, 1987).
Mint ahogy életrajzából tudjuk, sajnos a 2006. október 23-i események hatására végleg lezárult a több mint harminc éves grafikusi munkássága. Azóta csak művészdobozokat készít.
A dobozmunkák a magyar művészetben az 1970-es években jelentek meg nagyobb számban, és Bálint Endre vagy El Kazovszkij mellett olyan művészekhez köthetők, mint a tárgyakat napjainkban is rendszeresen készítő Prutkay Péter, Újházi Péter és Zoltán Sándor.
E műveknek nagyjából két fő típusát különböztethetjük meg. Az egyik variáns az úgynevezett kukucskáló doboz, a másik, a közkedveltebb típus, egy, az elején nyitott vagy üveggel lezárt szekrényke, melyet hétköznapi, gyakran talált tárgyakkal rendez be az alkotó.
Prutkay valószínűleg az objektjeitől elindulva jutott el a „klasszikus" dobozmunkákig. Ilyen előzménynek tekinthető a Béka (1975), amely egy századfordulós tárgyakat tartalmazó befőttesüveg (a műfaj inspirálóiként tehát a türelem üvegek is megemlíthetők).
Ha a dobozok mondandóját vizsgáljuk, megállapíthatjuk, hogy társadalomkritikus indíttatásuk többé-kevésbé megegyezik a grafikákéival, mindamellett teljesen napra készek, ugyanis társadalmunk bajait a rendszerváltástól egészen jelenünkig górcső alá veszik (Néprádió – 1956, 2012, Besúgók emlékműve, 2012). Ha viszont a dobozokba épített elemeket nézzük, ezek zömmel három időszaknak a termékei. Egyfelől a Monarchia korából, illetve a két háború közötti etapból való tárgyak és giccsek (játékok, századfordulós babaszobák kellékei, régi vasúti sínek és kupék, érmék, fényképek, drapériák stb.), másrészt jelenünk használati és giccs tárgyai: mobiltelefonok, számítógép-alkatrészek, Barbie babák, műanyag katonák, robotok.
Prutkay Péter alkotásaival elsősorban morális kérdéseket feszeget. Elhivatott alkotó, aki igen nehéz feladatra vállalkozik, amikor pénzimádó korunkban a művészet erejével és olyan fennkölt, elfeledett fogalmak nevében, mint erkölcs, igazság, tisztesség igyekszik jobb útra téríteni, megváltoztatni a szerzésben gátlástalan, lelkiismeretlen embertársait. S bár vállalkozása némiképpen utópisztikus, művészete, kritikus látásmódja értékes és gondolatébresztő, hiszen életünk valós problémáira, veszélyeire figyelmeztet.
Lóska Lajos