
Művészetpedagógiai konferencia a Pesti Vigadóban
A művészetpedagógia nagy kihívása, hogy folyosót nyisson az értékközvetítés szándéka és napjaink ifjúságának a virtuális világ által uralt kultúrája között – mondta Szentmártoni János, a Kulturális és Innovációs Minisztérium művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkára, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja a 6. Művészetpedagógiai Konferencia megnyitóján. Az eseményre a Pesti Vigadóban került sor június 15-én.
Szentmártoni János (képünkön) úgy fogalmazott, hogy a művészetpedagógia a vártnál jóval feszesebb ütemben zajló globális folyamatok hatására jelentős paradigmaváltáson megy keresztül, amely szerepét, jelentőségét és a vele szemben támasztott elvárásokat egyaránt érinti. Hozzátette: az oktatási-nevelési módszereknek, a művészet átörökítésének jövőformáló küldetése van.
A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a világjárvány idején a művészet, valamint a kulturális intézményeink pillanatok alatt felismerték feladatukat, és olyan innovatív megoldásokkal álltak elő, amelyek a családok számára sokszor a lelki-szellemi túlélést jelentették.
A rendezvény szervezői között volt a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE), az MMA Művészetelméleti Tagozata, valamint a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete, együttműködésben az Eötvös Loránd Tudományegyetem karaival: a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karral, a Bölcsészettudományi Karral, a Pedagógiai és Pszichológiai Karral, illetve a Tanító- és Óvóképző Karral. Az esemény két helyszínen zajlott: a Magyar Képzőművészeti Egyetemen és a Pesti Vigadóban.
A konferenciát dr. Solymosi-Tari Emőke (képünkön) az MMA Művészetelméleti Tagozatának Széchenyi-díjas vezetője, egyetemi docens nyitotta meg. A zenetörténész beszélt az MMA-nak a művészet általi nevelés támogatásában betöltött sokrétű szerepéről, majd egy kiemelten fontos új kezdeményezést ismertetett: a Magyar Művészeti Akadémia művészetpedagógiai portált hoz létre, amelyen nyilvánossá és kereshetővé teszi a művészettel nevelés jó gyakorlatait. Már közel kétszáz szakember csatlakozott az online platformhoz, amely a jövőben elősegítheti az ezen a területen dolgozók együttműködését. Solymosi-Tari Emőke emlékeztetett a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, Freund Tamás és a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Vashegyi György által 2022 decemberében aláírt stratégiai együttműködési szándéknyilatkozatra, amelynek része a művészettel nevelésnek a közoktatásban való megerősítése is.
A nemzetközi művészetpedagógiai konferencián a dráma-, tánc- és zenepedagógia, a vizuális nevelés, a gyermek- és ifjúsági kultúra területein dolgozó művészek, pedagógusok és kutatók osztották meg egymással tapasztalataikat.
A június 14-i nyitónapon az MKE alkotói workshopokat, művészeti bemutatókat, kiállításokat, épület- és műhelybejárásokat rendeztek. Június 15-én és 16-án a Pesti Vigadóban tudományos plenáris és szekcióelőadásokkal folytatódott a rendezvény, valamint számos posztert is megtekinthettek a látogatók. Volt továbbá workshop, művészeti program és egy kétórás magyar–angol nyelvű kerekasztal-beszélgetés, amelynek öt magyar és két külföldi résztvevője a művészetpedagógia jelenlegi helyzetét tekintette át.
A konferencia külföldi előadói között szerepelt mások mellett Emiel Heijnen, az Amszterdami Művészeti Akadémia Vizuális Nevelési Tanszékének egyetemi tanára, Hilda Wengrower, az Izraeli Művészetterápiás Egyesület társelnöke, valamint Ileana Pintilie művészetkritikus, történész, kurátor, a Temesvári Nyugati Egyetem Bölcsészettudományi Karának professzora.