2016. május 27., péntek 19.30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Müpa
Vashegyi György

Michael Haydn világpremier és Mozart

Különleges koncertre készül Vashegyi György karmester vezetésével az Orfeo Zenekar és Purcell kórus. 2016. május 27-én a Művészetek Palotájában az ifjabb Haydn testvér, Michael zeneművének újkori világbemutatójára kerül sor. A hangverseny a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával valósul meg.
A hangverseny jelentőségéről Vashegyi Györgyöt kérdeztük:

Michael Haydn bátyjához, Joseph Haydn-hoz képest kevésbé ismert zeneszerző. Ön mit tart érdemesnek elmondani róla?

– Michael Haydn Európa egyik legnagyobb hatású egyházzenésze volt, személye és munkássága évtizedekre meghatározta a kontinens egyházzenei irányát. Egyházzenei téren valamilyen szinten híresebb volt bátyjánál, Joseph Haydn-nál. Michael Haydn-t sok szál köti Magyarországhoz; ő volt az, aki a török kivonulása után az évszázadok óta halott kulturális életet Nagyváradon újraépítette. A zeneszerző később Salzburgban élt és alkotott, ahol 1768–1771 között összesen négy németnyelvű vallásos oratóriumot komponált. Ennek a négy nagy műnek a partitúrái találhatók a Széchényi Könyvtár zenei gyűjteményében. (A zeneszerző halála után az autográf partitúráinak egy része bátyjához, Joseph Haydn-hoz került, tőle pedig az Esterházyak útján a Széchényi Könyvtárba.)
 
– Miért számít fontos műnek az 1769-ben megkomponált Kaiser Constantin I. Feldzug und Sieg című oratórium, amely május 27-én lesz hallható a Müpában?
– A Kaiser Constantin I. Feldzug und Sieg egy hatalmas jelentőségű mű – ez a második darab a már említett sorozatból. Ez a darab nagy kihívás elé állítja az előadókat, hiszen tele van virtuóz énekszólammal. Öt nagyszerű szopránénekes szükségeltetik hozzá; a műben fantasztikus trombitaszóló, valamint kürt- és harsonaszóló található.



Joseph Haydn öccse, Michael Haydn 1768 és 1771 között négy nagyszabású és műfajtörténeti jelentőséggel bíró német nyelvű vallásos oratóriumot komponált Salzburgban (Der Kampf der Buβe und Bekehrung, 1768; Kaiser Constantin I. Feldzug und Sieg, 1769; Der reumütige Petrus, 1770; Der büβende Sünder, 1771), melyek autográf partitúrái az Országos Széchényi Könyvtár zenei gyűjteményének legfontosabb kincsei közé tartoznak. E rendkívüli művek máig az egész világon ismeretlenek, a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar 2004-ben látott hozzá kutatásukhoz: kiadást készítettek két műből (Der Kampf der Buβe und Bekehrung és Der büβende Sünder), s koncerten meg is szólaltatták őket. 2015/16-ban az Orfeo Zenekar tagja, Scholz Anna zenetudós szakmai irányításával kiadást készítettek a Kaiser Constantin I. Feldzug und Sieg című műből, mely ezen az esten 1769 után első alkalommal, újkori világbemutatóként szólal meg. Koncertjük második felében Mozart jól ismert Requiemje hangzik el. Michael Haydn és Mozart életútja és életműve számtalan ponton kapcsolódik egymáshoz: Michael Haydn 1771-ben született c-moll Requiemje egyértelműen minta volt Mozart számára, amikor élete utolsó hónapjaiban híres gyászmiséjét komponálta.
A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben az Orfeo Zenekart Vashegyi György vezényli.


  • Mozart:
    Exsultate, jubilate K. 165

Baráth Emőke (szoprán)
 

      C-dúr „Koronázási" mise K. 317


Chantal Santon-Jeffery (szoprán)
Balogh Eszter (alt)
Kálmán László (tenor)
Mokán László (basszus)
 
Orfeo Zenekar és Purcell kórus
Vezényel: Vashegyi György

Jegyinformáció: müpa
May 1, 2016  |  hangverseny vashegyi györgy müpa