
Jelentős német elismerést kapott az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus legújabb lemeze
Az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus legújabb lemezét, Rameau Naïs című operájának felvételét díjazták a német lemezkritikusok. Rameau Naïs című zenés drámájában (műfaji megjelölése: hősi pasztorál) a rangrejtve kóborló Neptunusz epekedik a világszép vízi nimfa, Naïs kegyeiért. „Az opera a békéért" alcímet viselő darabot (a prológ az 1748-as aacheni békének állít emléket) 2017 márciusában rögzítették a Müpában. A Vashegyi György karmester vezette Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus 2014-ben felvett Rameau: Les Fêtes de Polymnie albumával 2015-ben nyerte el először Német Hanglemezkritikusok Díját.
A 18. századi hétköznapi mese egy eddig még ismeretlen változatának előadásához Florian Sempey és Thomas Dolié hathatós támogatására is szükség volt, hogy az álruhába bújt, szerelmi bánatban szenvedő istenségről a megfelelő zenei kép alakulhasson ki. A félreértett próféciát és olümposzi játszmákat középpontba állító alkotásról Pascal Denécheau így írt:
„Rameau a hangszerelés mestere volt, ahogy ez a balettekkel, áriákkal, menüettekkel, rigoudonokkal és tambourine-ekkel tűzdelt „pastorale heroïque" esetében is bebizonyosodik. A páratlan Simon Standage vezette Orfeo Zenekar élén Vashegyi kiaknázza a zene képi és drámai lehetőségeit, a hegyekről legördülő óriások, a magukat a tenger habjai közé vető, elhagyott szerelmesek, a víz alatti paloták és a birkózók chaconne-jának világát."
A Naïs felvételéről így szól a német szervezet értékelése:
„Rameau „hősi pásztorjátéka", a mindössze öt hét alatt eltervezett és megkomponált „Naïs" az osztrák örökösödési háborút lezáró aacheni békekötés alkalmából született. A sikere 1749-ben olyan nagy volt, hogy a darabot tizenkét héten át folyamatosan játszották. A magyar Vashegyi György régi zenei karmesterként a spanyol hanglemezkiadó, a Glossa számára igazán jó előadógárdát állított össze. Ebben helyet kapott a női főszerepet gyöngyházmód csillogó hangon éneklő Chantal Santon-Jeffery és Reinoud van Mechelen mint a víz és az énekhangja fölött hatalommal bíró Neptunusz, aki végezetül a habok közé veti magát.
Ez a teljes operát bemutató felvétel is emlékeztet arra a munkára, amelyet a magyar együttesek úttörő módon már régebben megtettek a barokk zenéért – jóval korábban, mint hogy a nyugat-európai vezető együttesek megszerezték volna a dicsőséget.
Most pedig ismét közös erővel halad mindenki előre." (Az értékelést a zsűri számára írta: Kai Luehrs-Kaiser)
Rameau ezen művével meglehetősen mostohán bánt az utókor, hiszen csaknem 250 év hallgatás után szólalt meg ismét – de az is már negyven esztendővel ezelőtt. Így a Naïs felelevenítése már csak azért is aktuális és indokolt volt, mert két korábbi hanglemezfelvétele hosszú ideje hozzáférhetetlen.
(Via Purcell Kórus és Orfeo Zenekar)
Szeptember 18-án indul a Müpában a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar idei hangversenybérlete, mégpedig Charles-Hubert Gervais 1716-ban íródott Hypermnestre című operájával, amely a görög mitológiából Hüpermnésztra történetét dolgozza fel, és amelynek mostani előadása újkori világbemutató is lesz.
A ma már teljesen elfeledett alkotás a párizsi opera egyik legnagyobb sikere volt a XVIII. században: 50 év alatt ötször került vissza a műsorra, ezáltal pedig az egyik legjátszottabb operának számított Lully és Rameau darabjai mellett. A mű feltámasztása 250 évnyi feledés után összetett kutatói, kiadói munkát és átdolgozást tett szükségessé, mivel a kotta csak hiányos állapotban maradt fent.
Vashegyi György ragyogó apparátust fog vezényelni zenekara és kórusa élén, hogy a Hypermnestre újkori bemutatójára a legjobb feltételek mellett kerüljön sor. Címszerepben újra a régizene egyik világsztárjával, Katherine Watson szoprán énekessel találkozhat a magyar közönség a Müpában, de a további szerepekben is kiváló francia szólistákat ismerhetünk meg, vagy üdvözölhetünk újra, hiszen az együttműködés a Versailles-i Barokk Zenei Központtal (Centre de Musique Baroque de Versailles) 2014-re tekint vissza.
Az elmúlt évek alatt a következő francia barokk hangfelvételeik jelentek meg a Glossa kiadó gondozásában: Rameau Les Fêtes de Polymnie (Polümnia ünnepei) című operájának és Mondonville nagy motettáinak (Grands Motets) világpremier-rögzítései; Mondonville Isbé című operájának világpremier-felvétele; az Un opéra pour trois rois (Opera három királynak) című, Benoît Dratwicki által összeállított opéra-pastiche, valamint 2018 tavaszán Rameau Naïs című színpadi műve. A Les Fêtes de Polymnie, az Un opéra pour trois rois és a Naïs album elnyerte a francia Opéra Magazine „Diamant de l'Opéra" (Az Opera Gyémántja) díját, illetve több felvétel a kitüntető „Preis der Deutschen Schallplattenkritik" (Német Hanglemezdíj), valamint „Diapason D'Or" (Arany Hangvilla) díjakat is.
Az újonnan rekonstruált és bemutatott Gervais-operát a Versailles-i Barokk Zenei Központ és az Orfeo Zenei Alapítvány együttműködésében hangfelvételen is rögzítik, mely várhatóan 2019-ben jelenik meg, szintén a Glossa kiadó gondozásában.
A Purcell Kórus és Orfeo Zenekar őszi hangversenybérletének további előadásai is érdekes műsorokat tartogatnak a régizenét kedvelő közönség számára. Bach egyházi kantátáival és Mozart C-dúr „Jupiter" szimfóniájával és c-moll miséjével örvendezteti meg Vashegyi György és együttesei közönségét.