
A Budapesti Monteverdi Kórus Milánóban, a XIX. MITO Fesztiválon
2014. szeptember 14-én, a Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén énekelt a Budapesti Monteverdi Kórus a milánói Sant' Ambrogio Bazilikában. Az együttes meghívást kapott a MITO olaszországi zenei fesztiválra, amelynek két központja Milánó és Torino. Az eseménysorozat egész esztendőben tart, változatos, világszínvonalú hangversenyei a zenei élet minden területét felkínálják.
Az idei, 19. fesztivál szeptemberi műsorának egyik kiemelkedő eseménye volt az az ünnepi szentmise, amelyet Milánó híres, Szent Ambrusról elnevezett, a 4. században épített bazilikájában tartottak. A csodálatos akusztikájú templomban mindig a középkor, vagy a reneszánsz és kora-barokk kórusmuzsikáját szólaltatják meg. Az itteni liturgia rendje kissé különbözik a római katolikus szertartástól, így ehhez kellett igazodnia a Budapesti Monteverdi Kórusnak is. Kollár Éva karnagy ez alkalommal L. da Victoria muzsikáját állította a középpontba, abból is a híres O Magnum mysterium kezdetű motetta szolgált alapul, és ennek paródia-feldolgozása, az O Magnum Mysterium témát idéző misekompozíció. Ezt a szelíden szenvedélyes zenét Victoria másik örökbecsű, kétkórusos műve, az Ave Maria egészítette ki.
A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepéhez kapcsolódott G.P. da Palestrina O Crux ave és Cl. Monteverdi Christe adoramus te című motettája is. A krisztusi áldozat fájdalma mellet a megváltás örömét közvetítették ezek a művek a több, mint 600 főt számláló, a világ minden tájáról érkező, zeneértő közönség számára. A hallgatóság nagy része az áldoztatás szertartásán is részt vett, így az esemény alatt, műsoron kívül, még Monteverdi Cantate Domino kezdetű zsoltára /Ps. 98/ is elhangozhatott. A polifónia mestereinek muzsikája a szertartást vezető Monsignor Erminio De Scalzi, Milánó segédpüspökének és papjainak, valamint a közönségnek a lelkét is fölemelte, csak úgy, mint az előadókét. Az ünnepi szentmise záró muzsikája Cl. Monteverdi Laudate pueri kezdetű, ötszólamú örvendező zsoltára volt /Ps. 113/. Csaknem kétezer éves falak között, mennyei fénnyel ragyogott föl ez az áttetsző, áhítatos és mégis friss zene. Bár az ambrózián szertartás végén a hallgatóságnak egyáltalán nem megengedett a taps, most mégis elemi erővel tört ki a tetszésnyilvánítás, amellyel a közönség hosszú perceken át jutalmazta a magyar kórus koncertjét.
A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepéhez kapcsolódott G.P. da Palestrina O Crux ave és Cl. Monteverdi Christe adoramus te című motettája is. A krisztusi áldozat fájdalma mellet a megváltás örömét közvetítették ezek a művek a több, mint 600 főt számláló, a világ minden tájáról érkező, zeneértő közönség számára. A hallgatóság nagy része az áldoztatás szertartásán is részt vett, így az esemény alatt, műsoron kívül, még Monteverdi Cantate Domino kezdetű zsoltára /Ps. 98/ is elhangozhatott. A polifónia mestereinek muzsikája a szertartást vezető Monsignor Erminio De Scalzi, Milánó segédpüspökének és papjainak, valamint a közönségnek a lelkét is fölemelte, csak úgy, mint az előadókét. Az ünnepi szentmise záró muzsikája Cl. Monteverdi Laudate pueri kezdetű, ötszólamú örvendező zsoltára volt /Ps. 113/. Csaknem kétezer éves falak között, mennyei fénnyel ragyogott föl ez az áttetsző, áhítatos és mégis friss zene. Bár az ambrózián szertartás végén a hallgatóságnak egyáltalán nem megengedett a taps, most mégis elemi erővel tört ki a tetszésnyilvánítás, amellyel a közönség hosszú perceken át jutalmazta a magyar kórus koncertjét.
September 23, 2014