Dr. Kucsera Tamás Gergely – Fotó: Sánta István

Mesterkulcs – ahogy magyar művészek a technikai civilizációt látták

Kiállítás a sepsiszentgyörgyi Szent György Napokon

Az április 19. és 25-e között megrendezésre kerülő 25. Szent György Napok programjában kapott helyet a Mesterkulcs című képzőművészeti kiállítás, amely az MMA és az Egri Kepes Intézet szervezésében jött létre. A tárlatot dr. Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára és Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke nyitotta meg az Erdélyi Művészeti Központban.
Szép számú érdeklődő jelenlétében nyitották meg a Mesterkulcs Technikai civilizáció magyar művészek szemével című kiállítást. 
Dr. Kucsera Tamás Gergely a tárlat megnyitóján kiemelte: a fény áthatja a tudományt, a művészetet és a kultúra egészének központi tényezője. Beszédében elmondta: az erdélyi közönség elsőként láthat ilyen tematikus kiállítást, és a termeken végigmenve minden jelenlévő hazaviheti „a mester kulcsot", ha nem is a zsebében, de a szemében és a lelkében mindenképpen. A kiállítás létrejöttének kapcsán hangsúlyozta a magyar művészek szerepét a kortárs vizuális kultúrában, például Csáji Attiláét, az MMA rendes tagjáét, aki maga is kiállító művész. Véleménye szerint a kiállítás legfontosabb üzenete, hogy a tradíciók állandóan tovább teremtődnek.

„Nemcsak Erdélyben, hanem Romániában is premier az, ami itt látható", mondta Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke. Megjegyezte, hogy a kisebbségi kultúrában hajlamosak vagyunk sokszor csak a hagyományokra hagyatkozni, holott Erdélyben nap mint nap olyan új értékeket alkotnak a művészek, amelyek az egyetemes magyar kultúrát gazdagítják.
A megnyitón részt vett Vargha Mihály, az EMŰK kuratóriumának elnöke, a Székely Nemzeti Múzeum igazgatója is.
 
A 25. Szent György Napok a Krisztus király római katolikus templomban Bogányi Gergely zongoraművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának hangversenyével kezdődött meg.
A Mesterkulcs – Technikai civilizáció magyar művészek szemével című képzőművészeti kiállítás kurátora Offenbacher Ferenc és Orosz Márton volt.
 
Moholy-Nagy László: Fényvízió
Fény, te rendező, irányító
fény, te elérhetetlen, visszaverődve világító,
minden létezőt megvilágító, áradj belém;
fény, te büszke, éles fény,
te vad fény, tisztítsd meg szemem.
(1917)
 
„Ez az évszázad a fényé" – fogalmazott Moholy-Nagy László 1927-ben, egy évtizeddel azután, hogy megírta Fényvízió című versét. Ki ne értene egyet ezzel a profetikus kijelentéssel a 21. század elején, látva azt, hogy a mesterségesen előállított fény mindennapi életünk elmaradhatatlan kellékévé vált?
A kiállítás nemcsak a fény művészetben való felhasználását állítja fókuszba, de a teljesség igénye nélkül azokat a kezdeményezéseket is bemutatja, amelyekben a művészet és a tudomány közötti kapcsolat a nem hagyományos médiumok újszerű használta révén fogalmazódik meg.
 
A kiállításon szereplő művek annak a tradíciónak, annak a szellemi-kulturális örökségnek a történeti ívét rajzolják meg, ami a technológiai alapú művészet „mesterkulcsát" megteremtő magyar művészek a fény alapú vizualitás autonóm művészeti formává emelésére tett kezdeményezéséből létrejött.
 
Kepes György és Moholy-Nagy László a huszadik századi művészet történetében az elsők között voltak, akik gyakorló művészekként és elméleti szakemberekként is foglalkoztak a fény közösségi szerepével és a fényművészet urbanisztikai funkciójával.
Moholy a kinetikus művészet ikonikus alkotásának tekintett Fény-tér-modulátor (1922–1930) megtervezésével, Kepes pedig a legelső köztéri neonmű (1949–1950) felállításával. A kiállításon bemutatott következő két generáció művészei az ő szellemi örökségükre hivatkozva találtak rá a médium nyelvével kifejezhető új lehetőségekre.
Közülük is kiemelkedik a digitális művészet születésénél bábáskodó, rajzai, festményei elkészítéséhez a legelsők között számítógépet használó Molnár Vera, aki az 1960-ban létrejött párizsi Groupe de Recherche d'Art Visuel (GRAV) társalapítója volt, valamint az 1977-ben a budapesti FOTON-ART csoportot létrehozó Csáji Attila, az MMA rendes tagja, aki az akkoriban felfedezett új fényforrás, a lézer művészeti vonatkozásainak a tanulmányozásában ért el úttörő eredményeket Magyarországon és az Egyesült Államokban, az MIT vizuális kutatóközpontjának ösztöndíjasaként.
A téma és a helyszín szempontjából is szimbolikus jelentőségű, hogy az európai avantgárd történetének egyik legelső, a művészet és a technológia összekapcsolására irányuló elképzelését, a Fényproblémák a képzőművészetben című könyvet a magyar szobrász Barna Miklós és a román festő Arthur Segal közösen fogalmazta meg és adta ki 1925-ben. Az ő, és a korszak hasonló, az optikai kultúra új formáit vizsgáló esztétikának volt köszönhető, hogy a művészek egy csoportja a pigment alapú festészetnek tudatosan hátat fordítva a direkt fényalakítás mellett tört lándzsát, megteremtve a lehetőségét az olyan köztes műfajok kialakulásának, amelyekre nem csak a kortárs médiaművészet, de bizonyos értelemben a mindennapjainkat behálózó digitális kultúra is épül.
 
A tárlat 2016. április 19. és május 22. között tekinthető meg, keddtől péntekig 10-től 17 óráig, szombaton és vasárnap 10–14 óráig.
 
A kiállítás további helyszínei:
- Kolozsvár, Bánffy Palota (május 29.)
- Marosvásárhely, Kultúrpalota (június 25.)
- Csíkszereda, Csíki Székely Múzeum (ősz folyamán)

Csáji Attila Fényút című kiállítása 2014 tavaszán volt látogatható a Műcsarnokban, a Fény Nemzetközi Éve 2015 alkalmából – MMA-TV: