Beszélgetéssel egybekötött DVD-bemutató és díszvetítés

2015. szeptember 30. 16:00 - 19:00
Uránia Nemzeti Filmszínház

DVD-n a digitálisan felújított film: Szőts István: Ének a búzamezőkről (1947)

Bemutató és díszvetítés az Urániában

Bemutatták Szőts István Ének a búzamezőkről című (1947) filmjének digitálisan restaurált változatát a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínházban. A költséges felújítás 4 hónapig tartott és mintegy 120 ezer képkocka digitális „megtisztítását" jelentette. Az évtizedek során ikonikussá vált, a Magyar Művészeti Akadémiának köszönhetően restaurált film szerdától DVD-n is elérhető.
Szőts István Rákosi Mátyás által betiltott filmjének restaurált változatát tűzte műsorára szeptember 30-án az Uránia Nemzeti Filmszínház. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban 16 órakor kezdődő rendezvény a film DVD-bemutatójával kezdődött. Ennek keretében kis ízelítőt láthattunk a kiadvány másik, unikális extrájából, Csoóri Sándor és Hanák Gábor 1988-as életmű-beszélgetéséből. A forrásértékű beszélgetésben az OSZK Történeti Interjúk Tára számára Szőts István mintegy 10 órában idézte fel életét, filmjeinek keletkezését, megvalósulatlan terveit. A lemezre ebből a filmre vonatkozó 46 perces anyag került.
Az ezt követő beszélgetés résztvevői voltak: özv. Szőts Istvánné Gyenes Mária, Sára Sándor operatőr-rendező, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, Gazsy Csaba, a Focus Fox Stúdió főrestaurátora, Moldován Márton, a MaNDA restaurátora és Fazekas Eszter kiadványszerkesztő.
A restaurált digitális mozikópia vetítése 17 órakor kezdődött. A vetítést a filmrendező özvegye, Szőts Istvánné Gyenes Mária és Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára nyitotta meg, emlékezve Szőts István, az MMA posztumusz tiszteleti tagjának művészi pályájára.
Az MMA főtitkára beszédében hangsúlyozta, hogy az Akadémia örömmel működött együtt 2013–2014-ben a MaNDA-val, az Emberek a havason című Szőts István film restaurálásakor is. Emlékeztetett továbbá, hogy az MMA Szőts István születésének 100. évfordulója alkalmából támogatta a 2012 júniusában megrendezett „Hommage á Szőts István" konferenciát, illetve az ELTE Filmtudományi Tanszéke és az Uránia közös szervezésében megvalósuló Szőts István-emléknapokat, melynek keretében emlékkonferencia és vetítéssel egybekötött kiállítás is megvalósulhatott. Egyebek mellett az említett konferenciák nyomán, az Akadémia támogatásával került kiadásra az Ember a havason – Szőts István 100 című kötete.
*

A Magyar Nemzeti Digitális Archívumban elkészült Szőts István Ének a búzamezőkről című filmballadájának teljes körű restaurálása. A Móra Ferenc regényéből 1947-ben készült remekművet annak idején maga Rákosi Mátyás tiltotta be, narodnyiknak, vallásosnak bélyegezve. Első ismert nyilvános vetítése 1968-ban volt, a Budapesti Műszaki Egyetem filmklubjában, 1976-tól egy keskeny műsorsávban vetítette a Filmmúzeum, szélesebb nyilvánosság elé azonban csak a rendszerváltás után került.
A Görbe János, Szellay Alice, Bihari József, Bánhidi László főszereplésével készült stílusteremtő alkotás a lelkiismeret drámája. Az I. világháborús hadifogságból hazatért Ferenc szörnyű titkot rejteget: hadifogolytársa, Rókus halálát ő okozta, mert megtagadta tőle az utolsó falat kenyeret. Otthon, kisfia érdekét is szolgálva, elveszi Rókus özvegyét. A földek ugyan összeboronálódnak, de Péterke halálakor Ferenc bevallja Etelnek „bűnét". Hiába derül ki közben, hogy Rókus él, az asszony tudata elborul, egy szektába menekül, majd a mocsárba öli magát…
A MaNDA kezdeményezésére, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával 2015-ben valósulhatott meg a film teljeskörű restaurálása. A filmarchívum szakmai közreműködésével, a Focus Fox Stúdióban négy hónap alatt elvégzett munkálatok során kockáról kockára tisztították meg az eredeti nitrofilmet a megszámlálhatatlan sérüléstől, filmhibától, torz hangját is restaurálták. A film fényvilágának újrateremtése Sára Sándor operatőr-rendező, Szőts István tanítványa közreműködésével készült. A kiadványon helyet kap Szőts István 1955-ben forgatott, a Hollókő egy napját, népszokásait megörökítő dokumentumfilmje, a Kövek, várak, emberek, a filmarchívum saját restaurálása.

Szőts István Móra-regényből készült filmjét a magyar modernizmus (Gaál, Sára, Jancsó, Makk, Szabó) iskolateremtő alkotásnak tekintette, amelyhez nemcsak szemléletében és motívumaiban, hanem operatőri megoldásait tekintve is visszanyúltak. Szőtsöt Móra művében elsősorban az alföldi síkságban rejlő kompozíciós lehetőségek ragadták meg. A regény ironikus, folklorisztikus népnyelvi stilizációja helyett szélesebb összefüggésrendszerbe, ember és természet örök körforgásába helyezte a háború (pusztulás) és az újrakezdés (születés) hittel, vallással, hiedelmekkel kapcsolatos hétköznapi drámáit. Ezt a munkát a korszak két legkiválóbb operatőrével hajtotta végre: Hegyi Barnabás készítette a természetes belső felvételeket. A film legendás külső kompozíciói a Halálos tavaszt is fényképező Makay Árpád nevéhez fűződnek. Lelkiállapotot is kifejező, olyan eget-földet összekötő, alsó gépállású totálokon valósult meg Szőts „kozmikus film" eszméje, mint a búzaszentelési körmenet, a vihartól tépett, zúgó jegenyesor vagy a látóhatár szélén az ürességbe vonuló fekete asszonyok jelenetei. Noha a filmet betiltották, ezek a megoldások ikonikus hatást gyakoroltak a hatvanas évek modernista filmnyelvére.

Fazekas Eszter filmtörténész

2015. szeptember 30.  |  szőts istván dvd-bemutató