Kamaraszínházból az augsburgi nagyszínpadra

A Cseke Péter vezette kecskeméti Katona József Színház a Bertolt Brecht tiszteletére rendezett augsburgi fesztiválon (Brecht Festival: január 31 – február 10) mutatja be a szerző egyik nagysikerű darabját. „A színház alig egy éven belül már a második külföldi előadását állítja színpadra; ez egyszerre kuriózum és megtiszteltetés" – mondja a színház igazgatója.
Bertolt Brechtet a 20. századi színházművészet egyik megújítójaként tartják számon. A kecskeméti színház előadásában az Angliai második Edward élete mennyire hű a progresszív, brechti szemlélethez?

Ez a darab – ha mondhatjuk – klasszikus Brecht-mű. Az Angliai második Edward élete a szerző negyedik drámája, és egyben az első, amit saját maga állított színpadra. Az előadás, Brecht szellemiségéhez igazodva, rendkívül modern és korszerű – de ez nem is lehetne másképp, hiszen a dráma önmagában is nagyon előremutató. A darab filmszerűen van megírva; nagyon erős, szuggesztív, precízen kidolgozott képek sorozatából áll, melyek közt akár több évtized is eltelik. A képek fókuszában egy személyiség, egy különleges karakter áll, akinek története izgalmas, napjainkban is releváns tanulságokat rejt.

Ezt az előadást Zsótér Sándor rendezésében, 2012 novembere óta játsszák a színház kamaraszínpadán. Milyen út vezet innen az augsburgi Brecht Fesztiválig?

Az ősbemutató valóban 2012 novemberében volt, azóta számos sikeres kecskeméti előadáson vagyunk túl. Már egy ideje műsoron volt a darab, mikor megkerestek minket a fesztivál szervezői. Hallottak az előadásunkról, és szerették volna megismerni a produkciót. Fontos tudni, hogy ez a fesztivál tematikus, tehát minden évben más szempont szerint közelítenek az összetett és sokrétű életművet létrehozó művészhez. Volt, hogy a „film" volt a téma, máskor a „zene" vagy a „politika"… A 2014-es rendezvény célja, hogy a szerző kevésbé ismert műveit állítsa előtérbe, így az Angliai második Edward élete tökéletesen illeszkedik a koncepcióba. A szervezők megnézték az előadásról készített felvételünket, és rögtön döntöttek; meghívást kaptunk a fesztivál programjába.

A Kecskeméten korábban is játszott darabot mutatják be Augsburgban is, vagy felújítják az előadást?

A lényeg változatlan marad, de helyszíni sajátosságok miatt muszáj kicsit változtatnunk az előadáson. Az eredeti változat egy kamaradarab, a fesztiválon azonban a helyi színház nagyszínpadán kell előadnunk, nagyságrendekkel több néző előtt. Ebből fakadóan másként kell kezelnünk a teret, és némileg változik az előadás dinamikája is, de a középpontban ugyanúgy a kiemelkedő színészi teljesítmények állnak majd; Edward királyt Porogi Ádám, Anna királynét Trokán Nóra, Gavestont Orth Péter, Mortimert Csémy Balázs alakítja.

Az augsburgi bemutató február 2-án lesz, de kevesebb mint egy évvel ezelőtt Londonban is járt a társulat.

Igen, tavaly áprilisban a West Enden adta elő a színház Agatha Christie egyik bűnügyi játékát, Az egérfogót. Ritka, hogy magyar társulatot ilyen, nemzetközileg is felkapott színpadon lássanak vendégül, a West Enden – tudomásom szerint – még nem is járt hazai színház. Az egérfogó bemutatója előtt, a különleges alkalomra való tekintettel, kérésemre lejátszották a magyar himnuszt, amit az angliai közönség állva hallgatott végig. Felemelő érzés volt ezt megtapasztalni, remélem az idei fesztivál-előadás is hasonló élményeket szerez majd a társulatunknak. 
29 січня 2014