„A siker a találkozások számában mérhető!"

Interjú Fejérvári Gergellyel, az MMA Kiadó szerkesztőségvezetőjével

– Milyen múltra tekint vissza az MMA Kiadó a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon való részvétellel kapcsolatban?
– Az MMA Kiadó idén mindössze második alkalommal vesz részt a Könyvfesztiválon. Bár maga a Kiadó sem idős – 2017 novemberében alakult meg jelenlegi formájában –, sokáig nem volt világos, van-e keresnivalónk ezen a könyvszakmai eseményen, megtaláljuk-e ott a közönségünket – másképpen közelítve: a közönségünk megtalál-e ott minket. 



Bátran mondhatom: várakozásainkon felüli érdeklődés övezte első kiállítói megjelenésünket, ami pedig külön érdekes, egészen más közönsége volt a könyveinknek, mint a Könyvhéten – hogy mást ne mondjak, sokkal több gimnazista és egyetemista látogatott meg minket most. Ezt mindenképpen nagyon fontos előrelépésnek tartjuk, hiszen kiemelten foglalkozunk oktatási anyagok, illetve oktatási anyagként is használható kötetek kiadásával (gondoljunk csak a Kreatív Képzőművészet vagy a Pars pro toto sorozat sikerére).

– Mi egy ilyen könyvfesztivál fő célja? Mi számít ilyenkor sikernek, a fesztivál zártával?

– Számunkra – az ilyen megjelenések legfőbb funkciója a láthatóság, az olvasókkal való személyes találkozás, a Kiadó és rajta keresztül a Magyar Művészeti Akadémia kiemelése az intézményi környezetből egy társadalmi miliőbe. Éppen ezért a sikert nem a bevétel irányából közelítve értékeljük, hanem a találkozások számából, az intézménycsalád ismertségének növekedéséből, megítélésünk évről évre történő javulásából. Örülünk, ha vannak hagyományos értelemben vett sikerkönyveink egy rendezvényen, de valódi eredménynek azt tekintjük, ha az általunk megjelenített valamennyi művészeti ág reprezentációja megtalálja olvasóját, közönségét.

– Hány hasonló rendezvényen vesz részt a Kiadó egy évben?

– A Kiadó fókuszában – és ezzel szinte valamennyi könyvkiadó így van – a többnyire június elején megrendezésre kerülő Ünnepi Könyvhét áll; ekkor jövünk ki a legtöbb újdonsággal, dedikációval, eseménnyel. Már csak azért is így van ez, mert az MMA Kiadó legnagyobb részt magyar szerzők magyar érdekeltségű könyveit publikálja – elsősorban, de nem kizárólag az MMA akadémikusainak életművét tárva az olvasók elé. Rendszeres résztvevői voltunk a Budavári Könyvünnepnek, könyvbemutatókkal és egyéb programokkal szoktunk megjelenni a Margó Irodalmi Fesztiválon, valamint a Győri Könyvszalonon – idén William Shakespeare szonettjeinek vadonatúj fordításával örvendeztetjük meg a kisalföldi város érdeklődőit Fazekas Sándorral, aki e fordításokat jegyzi, valamint Pikli Natália Shakespeare-szakértővel, jelen kötet szaklektorával.


– Általában milyen szempontok határozzák meg egy-egy ilyen rendezvényre készüléskor a Kiadó tematikáját?

– Azt hiszem, kijelenthetjük, hogy könyvkínálatunkat nem, legfeljebb megjelenéseinket igazítjuk egy-egy ilyen rendezvényhez. Mivel – és ez nagyban az általunk kiadott könyvek réteg jellege miatt van így – nem az eladásmaximalizálás lebeg a szemünk előtt, nem vagyunk rákényszerítve, hogy ezeket az eseményeket profit szempontjából vissza nem térő alkalomként kezeljük. Sokkal fontosabb, hogy a nagy műgonddal előállított kéziratok a létező legalaposabb szerkesztői, korrektori, lektori, grafikai és tördelői munkát követően kerüljenek csak nyomdába, ez pedig nem egyeztethető össze egy kampány- és fesztiválorientált működési modellel. Természetesen a jelentősebb évfordulókat, kiállításokat, konferenciákat igyekszünk könyvkiadási szempontból is lekövetni, de fontosabbnak tartjuk, hogy a megjelenő kötetek idő- és értékállóak legyenek, mintsem rövid időn belül eljelentéktelenedjenek. Ha az olvasóink minden eseményen azt látják, hogy megbízható, sőt különleges minőségű monográfiákat, tanulmányköteteket, albumokat tudunk felmutatni, azt többre értékelik minden tűnő aktualitásnál.

– A mostaninak mi lesz a sajátossága? Miben különbözik a kínálatuk a korábbiaktól?

– A kínálatunk természetesen évről évre bővül, de egyik legnagyobb örömünk éppen az, hogy a 2018-ban vagy 2019-ben kiadott könyveink iránti érdeklődés is töretlen, tehát igazolást nyer az az elképzelésünk, miszerint az igazán értékes kötetek esetében nincs szükség folyamatos „évjáratváltásra", azok tegnap, ma és holnap ugyanúgy meg fogják találni az olvasójukat. Nagy előnye a szortimentünknek, hogy rengeteg, néhány éve még „árva" könyvünk mára sorozattá bővült, így az újabb és újabb kiadványok kölcsönösen erősítik egymást. Mondok egy egyszerű példát: valaki meglátta Cs. Szabó László Hősök és antihősök című kötetét. Azonnal felkapta, lapozgatta, félő volt, hogy a helyszínen ki is olvassa. Épp, amikor adta volna be, hogy elcsomagoljuk neki, akkor vette észre, hogy a könyvet kész Cs. Szabó László-tengerből halászta ki. Mégsem járja, hogy egy életműsorozatból csak a harmadik részt vásárolja meg: kért gyorsan egyet-egyet valamennyi megjelent kötetből. Az idei Könyvfesztivál legfőbb sajátossága tehát számunkra az, hogy kezd összeállni a puzzle, kezd kirajzolódni a Kiadó és rajta keresztül az Akadémia arculata. Már nem kell elmagyaráznunk, kik vagyunk, mit csinálunk: beszélnek helyettünk a könyveink.



– Mekkora érdeklődés jellemzi ilyenkor a Kiadó standját?

– A bestsellerek és sztárdedikálók miatt kígyózó sorokkal természetesen nem tudunk, de nem is akarunk versenyezni. Aminek viszont örülünk: nagyon kevesen sétálnak el úgy a pavilonunk előtt, hogy ne álljanak meg, ne vegyenek fel, nézzenek át legalább egy-két könyvet a kínálatunkból. Sokkal jobb egy nap kétszáz valódi érdeklődő, mint kétezer átutazó. A vásárlások számáról, összértékéről, könyvenkénti összesítéséről természetesen vezetünk statisztikákat, de az érdeklődés volumenéről leginkább benyomásaink vannak. Azok viszont már csak azért is megbízhatóak, mert a legelső, 2018-as vásártól kezdve minden rendezvényen Fekete Ádám kollégámmal állunk a pultban, így pontosan érezzük a tendenciákat, látjuk a változásokat.

– Milyenek általában a visszajelzések?

– Egyértelműen pozitívak, sőt: évről évre pozitívabbak. Rengeteg olyan visszajáró vendégünk van, aki akár a honlapunkon, akár a közösségi oldalakon, nyomtatott sajtóban, hírlevelekben olvasott az új megjelenéseinkről, követte a megosztásainkat, vagy éppen egy kritika, recenzió hívta fel a figyelmét egy-egy jelentősebb könyvünkre. Ami elsőre megfogja a velünk még csak ismerkedőket, az a könyveink hihetetlenül igényes, tipográfiailag és grafikailag is kifogástalan megjelenése, frissessége – ezért nagy köszönet a Kiadóban dolgozó két kiváló tördelő kollégának, Ficzek Máriának és Bácsi Istvánnak, valamint minden külsős kollégának, aki az elmúlt években velünk dolgozott. Aki a könyveket meg is vásárolja, el is olvassa, a beltartalom igényessége, a témák sokfélesége, a szakmai megbízhatóság és hitelesség a legfőbb észrevétele. Ami szintén általános vélemény: könyveink, az utóbbi évek papírdrágulása és nyomdai áremelkedése ellenére kifejezetten jó áron vásárolhatók meg.

– Pontosan mikor, hol lesz tehát megtalálható, látogatható az MMA Kiadó standja?

– Az MMA Kiadó a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon a Millenáris Park K2-es standjánál lesz megtalálható 2023. szeptember 28. és október 1. között. Hiszünk a jó időben, ezért idén is a sétányon szerettünk volna helyet kapni, ami sikerült is – köszönet érte az MKKE munkatársainak. Itt várunk nagy szeretettel minden kedves érdeklődőt kiváló könyvekkel, nagyszerű kedvezményekkel!
 
Az interjút Bakonyi Péter készítette
26.09.2023.  |  mma kiadó