Nyitottság a felsőoktatásban, nyitottság a művészeti oktatásban

A felsőoktatás, azon belül a művészeti oktatás nemzetköziesedéséről rendezett konferenciát a Pesti Vigadóban a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete és az Európai Tudományos, Oktatási és Kutató Intézet (ETOKI Kft). A határokon átnyúló mobilitási programok vizsgálatán keresztül a hazánkban tanulmányokat folytató külföldi hallgatók motivációit, attitűdjeit, értékközvetítő szerepüket és a magyar felsőoktatásról kialakult véleményeket mutatták be a konferencia előadói, köztük Böcskei Elvira, az MMKI megbízott kutatója és Kucsera Tamás Gergely, az MMA főtitkára.
A felsőoktatás a magyar gazdaság versenyképessége szempontjából is kiemelkedő jelentőséggel bír, így a jövőre vonatkozóan meghatározó, hogy feltérképezzük a hazánkban tanulmányokat folytató külföldi hallgatók motivációit, értékközvetítő szerepüket. A minél magasabb színvonalú oktatás, művészeti oktatás ma már nem csak egy nemzet felemelkedését szolgálja, hanem a határokon átívelő oktatási rendszer teremtheti meg a kutatások alapjait is. Mindehhez biztosítani kell az oktatási rendszer nyitottságát, a képesítési és kimeneti követelmények nemzetközi elismertségét.
A felsőoktatási intézmények érdekeltek abban, hogy minél több külföldi hallgató tanuljon náluk, minél több fiatal számára legyenek elérhetőek a különböző nemzetközi csereprogramok. A hazánkban tanuló, művészeti tanulmányokat folytató külföldi hallgatók hírünket viszik a világban, ezért fontos, hogy megismerjük, hogyan látnak minket, magyarokat a külföldről érkezők, milyennek ítélik meg oktatási rendszerünket, mennyiben felel meg nemzetközi szinten oktatásunk struktúrája, színvonala, melyek az erősségeink, és melyek azok a területek, amelyek még kihívásokban bővelkednek.
2017-ben Európa az Erasmus program 30 éves évfordulója kapcsán megkülönböztetett figyelemmel tekintett a határokon átnyúló mobilitásra, amelyeknél a programok nem csak a hallgatói, az oktatói és kutatói kapcsolatok erősítését szolgálják, hanem egy adott térség versenyképessége szempontjából is nélkülözhetetlen lehetőségeket kínálnak.
 
Kovács Barnabás barcelonai főkonzul, kutatásvezető a külföldi tanulmányokat befolyásoló tényezők vizsgálatával kapcsolatban elmondta: a magyar felsőoktatásban a külföldi diákok számára nyújtott művészeti tárgyú oktatás a statisztikai középen helyezkedik el, népszerűnek számít a hallgatók körében.
Dubéczi Zoltán, a Magyar Rektori Konferencia főtitkára előadásában kiemelte: jelenleg 160 országból, több mint 32 ezer hallgató tanul Magyarországon, az ösztöndíjprogramok keretében évente több ezer hallgató érkezik hozzánk, a legtöbb hallgató Németországból jön.
Böcskei Elvira: A nemzetközi hallgatói mobilitás finanszírozása megélhetési költségek alakulása, tények és számok című előadásában elmondta, hogy a felmérésükre választ adó brazil ösztöndíjas hallgatók kontinenst, országot választanak első helyen, akik a karrierjük miatt jönnek hozzánk, kiemelve, hogy uniós országról van szó, amit jellemzően rokonok, ismerősök ajánlottak számukra. Döntő részük visszatérne Magyarországra újra tanulni, hazánkat nyitott, befogadó országnak tartják.
Kucsera Tamás Gergely és Szabó Andrea Felsőfokú művészeti képzésben résztvevő fiatalok Magyarországon – egy empirikus vizsgálat margójára címmel tartott ismertetőt közösen jegyzett kutatásukról. Az MMA megbízásából az Educatio NKft. által végzett kutatás eredményei részleteiben is hozzáférhetőek a tavalyi évben a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet Fundamenta profunda sorozatában megjelent A felsőfokú művészeti képzés Magyarországon című kötetben.
Sreda, 24 januar 2018  |  kucsera tamás gergely mma-mmki művészetoktatás