2014. május 10. – augusztus 24.

Keresztény Múzeum
Esztergom, Mindszenty tér 2.
Kálvária. Tournai, 15. század utolsó negyede, 240×170 cm, Keresztény Múzeum, Esztergom fotó: Mudrák Attila, restaurátor: Szabó Judit

Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon

Kárpit-kiállítás látható az esztergomi Keresztény Múzeumban május 10. és augusztus 24. között az Iparművészeti Múzeum, a Keresztény Múzeum és a Dobrányi Ildikó Alapítvány szervezésében.
A nagyszabású tárlaton a legjelentősebb kárpitok és művészek mutatkoznak be először együtt átfogó kiállítás keretében, bemutatva az európai tradíciójú szövött kárpit múltját és jelenét, megvilágítva az összefüggéseket.
Hegyi Ibolya kárpitművész, a kiállítás egyik kurátora elmondta az MMA-nak, hogy a műfaj egyik legjelentősebb darabja a Vallóniában (Belgium), Tournai-ban 1520-ban szőtt Szentháromság diadalmenete című faliszőnyeg és három nagyméretű kárpit bibliai jelenetekkel, amelyeket Oudenaarde, kelet-flandriai (Belgium) város manufaktúráiban szőttek a XV–XVI. században. Ezek a darabok a Keresztény Múzeumot gazdagítják.
Az Iparművészeti Múzeum tulajdonában levő XVIII. századi brüsszeli kárpit, a Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak című munka, az Európa szövete kortárs kárpitművészek parafrázisai, ez az alkotás jelenti az átmenetet az autonóm kárpitművészetbe, amelynek a XX. századi legnagyobb alakja Ferenczy Noémi volt.
A brüsszeli kárpit kortárs parafrázisait, virtuálisan kimetszett 27 kisebb részletét értelmezte és szőtte újra 27 művész, utalva a tagországok akkori számára. Az Európa szövete kárpit elkészítését 2011-ben, a magyar EU-s elnökség tiszteletére szervezték magyar kárpitművészek, köztük a Dobrányi Ildikó 2007-ben elhunyt kárpitművész emlékére létrehozott Alapítvány, és részt vett benne az Európai Unió 15 tagállamából, köztük Magyarországról érkezett művész. A kárpitot bemutatták Brüsszelben is, nagy sikerrel.
A kiállítás második részében, az Autonóm kárpitművészet Magyarországon címűben láthatók Ferenczy Noémi korai kárpitjai: a Teremtés, a Menekülés Egyiptomból és a Vénusz születése. A kárpitművész alapította meg 1951-ben az iparművészeti főiskolán a kárpit szakot. Tanítványa, Solti Gizella kiállította diplomamunkáját, a Barackfa címűt és még három kárpitot. Ennek a szaknak egykori hallgatói mutatják be most munkáikat, így Nagy Judit Szövés = Életmód, Solti Gizella Egy fél csíkos kabát, Polgár Rózsa Egy takaró 1945-ből, Dobrányi Ildikó Részlet, Péreli Zsuzsa Amnézia, Hauser Beáta Család, Kecskés Ágnes Dunakanyar, Hajnal Gabriella Szent Ferenc című kárpitja. Emellett az 1980-as VI. Szombathelyi Textil Biennále válogatott anyaga és a nemzetközi kárpitkiállításoknak a Szépművészeti Múzeumban bemutatott díjnyertes hat munkája, köztük a 2009-ben a Tournai VI. Nemzetközi Kárpit- és Textilművészeti tárlaton első díjat nyert Csókás Emese Rét diptichonja is látható lesz.
Az ezredfordulón nemcsak autonóm, hanem a műfaj kollektív hagyományait felelevenítő közös kárpitok is készültek. Ezek közül látható lesz a Szent István és műve című motívumgazdag kompozíció 2000-ből, és az Európa fényei című 10 négyzetméteres faliszőnyeg, amelyet huszan szőttek és 2011-ben Magyarország soros uniós elnöksége idején bemutatták Strasbourgban is, az Európa Tanács székházában.
Hegyi Ibolya kárpitművész, a Dobrányi Alapítvány kuratóriumi titkára hozzátette, hogy a kiállításra magyar/angol nyelvű katalógus is készült, benne Solti Gizella, Kontsek Ildikó, Semsey Réka és az ő tanulmányával. A nagy kárpit-tárlat másik két kurátora: Semsey Réka művészettörténész az Iparművészeti Múzeumból és Kontsek Ildikó művészettörténész, a Keresztény Múzeum igazgatója.
A kiállítást Elsje Janssen, az antwerpeni Királyi Szépművészeti Múzeum tudományos igazgatója nyitja meg.
Štvrtok, 2014, máj 8  |  kiállítás kárpitművészet