Első alkalommal rendezik meg a Művészet/Elmélet Konferenciát

Június 14-én először szervezi meg a Művészet/Elmélet Konferencia című tudományos tanácskozást a Magyar Művészeti Akadémia, a Széchenyi István Egyetem és a Győri Balett, közösen Győrben. A hagyomány­teremtő szándékkal indított rendezvény célja, hogy a magyar művészet és a tudomány, valamint a felsőoktatás kapcsolódásait, együttműködésének lehetőségeit vizsgálja. A Művészet/Elmélet Konferencia elnöke Kucsera Tamás Gergely, az MMA levelező tagja, a Széchenyi István Egyetem egyetemi tanára, tiszteletbeli elnöke pedig Kiss János, a Győri Balett korábbi igazgatója, az MMA rendes tagja és alelnöke. Az esemény együttműködő partnere a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet, a Nyíregyházi Egyetem, a Színház- és Filmművészeti Egyetem, illetve a Magyar Táncművészeti Egyetem.
A közös kezdeményezésre formálódó és szerveződő összművészeti tudományos konferencia szervesen kapcsolódik a XVII. Magyar Táncfesztivál programsorozatához, a táncművészetet oktató felsőoktatási intézmények bevonásával zajlik a győri Múzeumházban, de szuverenitását megőrizve az alábbi három intézmény támogatásával valósul meg: Győri Balett, Magyar Művészeti Akadémia, Széchenyi István Egyetem.

A rendezvényen többek között előad Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja, a Széchenyi István Egyetem egyetemi tanára, aki előadásában rávilágít, hogy korunkban jelenlévő igény, hogy a művészettel ne csak az alkotás oldaláról, és ne kizárólag (művészet)történeti szempontból, illetve tudományos attitűddel foglalkozzanak a szakavatottak, hanem – szélesebb, sokszor megengedőbb fogalmi töltet mellett értelmezett – elméleti síkon is. Sepsi Enikő, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának volt dékánja, a Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézet vezetője előadásában a tisztán művészeti, művészetközvetítési, valamint művészettudományi képzést nyújtó intézmények mellett a több karral rendelkező, több tudományterületen és képzési ágban működő egyetemek sajátos helyzetére hívja fel a figyelmet. Kitér arra, hogy a képzés minőségének és oktatói állományának mérhetősége, ezen kritériumok kidolgozása ezeken a területeken intézményközi egyeztetéseket igényel. Az oktatói eredmények (alkotások, publikációk, utánpótlás-nevelés) láthatóvá tételében a művészeti területen adathiányok mutatkoznak a tudományegyetemekhez képest. Ezen – képzésindításokban is megmutatkozó – nehézségek leküzdéséhez kíván támpontokat nyújtani az előadás. Cseporán Zsolt, a Budapesti Metropolitan Egyetem tudományos munkatársa arra mutat rá, hogy a művészeti képzés a felsőoktatás unikális eleme, amelynek elsődleges célja a hazai kulturális élet humán erőforrásának hosszú távú és minőségi biztosítása, így a terület a felsőoktatás és a kulturális szféra, mint makrogazdasági szektor metszéspontjában helyezkedik el – a stúdiumok versenyképessége tehát a kreatív ipar sikerére, így a nemzetgazdasági trendekre is jelentékeny hatást gyakorol. Előadásában a művészeti felsőoktatást és a felsőfokú művészeti képzést vizsgálja a hazai felsőoktatási modellváltás folyamatában. Balázs Géza, az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyetemi tanára A művészet nyelvének születése – Művészet- és nyelvelméleti megközelítés címmel tart előadást, Somogyi Krisztina, a Széchenyi István Egyetem Művészeti Kar egyetemi docense a koreografált térélményről beszél. Deákné Kecskés Mónika, a Széchenyi István Egyetem Művészeti Kar egyetemi docense a szakrális táncok továbbélését vizsgálja két, orgonára készült ciklusban: Jehan Alain: Deux Danses à Agni Yavishta, AWV 61 című kompozíciójában, valamint Petr Eben Négy bibliai táncában. Szabó Adrienn, a Széchenyi István Egyetem Művészeti Kar művésztanára olyan kérdésekre keres választ, mint hogy a pedagógiában melyek azok az irányzatok, ahol kiemelten fontos a zene és a mozgás kapcsolata? Az elméleti és hangszeres zeneoktatásban milyen mozgásközpontú módszereket, megközelítéseket használunk? A vezénylést és a hangszerjátékot nevezhetjük minimalizált táncnak? Ferencziné Ács Ildikó főiskolai tanár, a Nyíregyházi Egyetem intézetigazgatója az ősidők óta összefonódó tánc és zene mellett egy harmadik művészeti ágat, az irodalmat kapcsolja össze az előbbi kettővel, így egy versbe szőtt tánc és annak többszólamú vokális feldolgozását mutatja be előadásában. Antal Zsolt, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Elméleti Intézet igazgatója előadásában a globalizáció és a kommunikációs technológiák robbanásszerű fejlődése okán kialakult és soha nem látott kihívásokon keresztül vizsgálja az állam új feladatait a kulturális örökség megőrzéséért és fenntartásáért folytatott munka terén. Az előadáshoz kapcsolódó Kultúra – média – élmény(szerűség) témájú kerekasztal-beszélgetésen részt vesz még Kis Domonkos Márk, a Déryné Program igazgatója, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója és Fülöp Péter, a Kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatója, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója.
 
A tanácskozás június 14-én, 9:30 órakor kezdődik és 18:00 órakor zárul. A zárszó keretei között sor kerül a legjobb konferenciaelőadás díjának átadására – néhai Kocsis Miklós, a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet igazgatójának emlékére.
A Művészet/Elmélet Konferencia elnöke Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja, a Széchenyi István Egyetem egyetemi tanára, tiszteletbeli elnöke pedig Kiss János, a Győri Balett korábbi igazgatója, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja és alelnöke. Az esemény együttműködő partnere a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet, a Nyíregyházi Egyetem, a Színház- és Filmművészeti Egyetem, illetve a Magyar Táncművészeti Egyetem.
 
A rendezvény pontos programja, terminusai és regisztráció a konferencia honlapján olvashatóak.
Piatok, 2022, jún 10  |  konferencia kiss jános kucsera tamás gergely dr.