2013. november 18–19.
(hétfő–kedd)
 
Benczúr Ház, Díszterem
(1068 Budapest, Benczúr u. 27.)

Paradigmák versengése a művészetben

A Magyar Művészeti Akadémia a művészeti élet mai széttagoltságához vezető folyamatok elemzésére kétnapos tanácskozást tart 2013. november 18–19-én Paradigmák a művészetben címmel.
A konferencia meghívója és programja letölthető innen.

A konferencia témájában több tagozat is érintett, mert az a jelenség, amire az Akadémia a rendezvénnyel reagálni szeretne, mind a zenei, mind a filmes, mind a képzőművészeti, mind az építőművészeti életben jelen van.

Minden korban többféle művészeti nyelv, stílus, többféle szellemiség együttesen létezett, és többnyire mindig volt uralkodó irányzat is, és volt küzdelem az egyes paradigmák között, amely mindig túlmutatott önmagán, és ideológiai, filozófiai, etikai választásokat is kifejezett. Az utóbbi negyven-ötven év a magyar művészetben kiélezett küzdelmet hozott. A szocialista realizmus dogmatikus és adminisztratív uralkodása a klasszikus modernség és az avantgárd irányzatainak  eltiprásával járt, és ez hosszú időre megbontotta a szellemi keretek között zajló művészeti szembenállások természetes rendszerét. A diktatúra enyhébb időszakában is fennmaradt ez a megbomlott értékrend, sőt, újabb aránytalanságokhoz vezetett. Az internacionális művészeti divatok túlsúlya visszahatásképpen jött létre, mert a magyar művészeti tradíciók, és köztük leginkább a szerepvállalás a közéletben, a nemzeti sorskérdések képviseletében a "realizmus", a "váteszség", az „irányzatosság" kompromittált kategóriájába lett utalva, és feledésbe merült, hogy éppen ehhez a nemzeti művészeti tradícióhoz kötődő alkotók és műveik ellenkeztek leginkább a diktatúra érdekeivel, s képviselték leginkább a művészet szabadságát. A maguk módján formai-esztétikai tekintetben is részesei voltak a mindenkori művészeti megújulásnak, ugyanúgy, mint a világdivatok esztétikai  hozadékát importáló egyéb magyar művészeti iskolák is, amelyek ezt a megújítást tudatos programszerűséggel végezték, sokszor visszás eredménnyel.

A konferencia ennek a folyamatnak a tárgyilagos átvilágítását tűzi ki célul, és elsősorban az utóbbi két évtizedben margóra szorított irányzatok maradandó értékeinek felsorakoztatását végezheti el. Tehát az egyes ideológiák által elavultnak és provinciálisnak ítélt irányzatok súlyát visszaperelni, a művészeti újítás, világfeltárás és a tradícióba ágyazottság összeférését felmutatni.
2013. november 8.