11. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál

www.kaff.hu

2013. június 19-23.


Nagyobb térképre váltás

Ernest et Célestine

Európa legjobbjai érkeznek a KAFF-­ra

Varázslatos mesefilmek, kasszasikerek, külföldi fesztiválkedvencek, egész estés animációs filmek magyarországi premierje – aki június közepén Kecskemétre látogat, a kortárs európai animáció legjavát láthatja a fesztiválon.

Háromtagú szakmai előzsűri válogatta ki az elmúlt két esztendő animációs filmtermésének kiemelkedő alkotásait a kecskeméti mustra programjába. Június közepén a mesefilmek ifjú rajongóitól kezdve a művészmozik vájtfülű közönségéig mindenki találhat magának ínyére való animációs harapnivalót. A fesztiválra érkezett 17 egész estés és 11 tévés rövidfilmes nevezésből Temple Réka animációsfilm-producer, Dudás Viktor filmes szakember és Igor Prassel, a ljubljanai Animatéka, valamint a nagymúltú zágrábi animációs fesztivál programkurátora válogatta ki azt a tucatnyi alkotást, melyek az elmúlt két év legjavát képezik, és lefedik az Európában uralkodó kortárs animációs trendek széles választékát.

Temple Réka szerint rengeteg a színvonalas, gyerekeknek szóló rajzfilm, mint például a francia Ernest és Célestine (a mesekönyv-adaptációt tavaly Cannes-ban is díjazták, valamint megkapta a legjobb francia animációs filmnek járó César-díjat). A mesék mellett több olyan, dokumentarista igényű film is bekerült a KAFF programjába, amelyek társadalmilag fontos, nem egyszer igencsak fajsúlyos témákkal foglalkoznak – így például a spanyol Ráncok című mozi, mely egy idősek otthonában játszódik, főszereplője az egykori bankár Emilio, aki Alzheimer-kórban szenved. 

A Ráncok eredetileg képregényként látta meg a napvilágot, akárcsak a cseh Szudéta-vidék eldugott vasútállomásán játszódó film noir, az Alois Nebel, valamint az Örökbeadható, mely egy sokgyermekes belga család által örökbefogadott, koreai származású fiatalember önéletrajzi filmje. „A kortárs animációs film egyik trendje, hogy a filmek képregényes formában aratnak sikert" – meséli Igor Prassel, aki sokáig a szlovén képregényes folyóirat, a Stripburger főszerkesztőjeként tevékenykedett. Szívéhez a BAFTA-díjas brit McLeod fivérek egyik legújabb fekete komédiája, a Spagg-sziget áll a legközelebb a programból, melyben egy kikötői városka különc lakóinak mindennapjaiba pillanthatunk be. 

Dudás Viktor, a Vox mozimagazin egykori főszerkesztője számára a zsűrizett filmek közül a francia Folimage stúdió A fogadó című rövidfilmjének megrázó története volt a legemlékezetesebb. Dudás, aki filmforgalmazással is foglalkozik, fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy már csak azért is érdemes, sőt, ajánlott mind a versenyfilmekre, mind pedig az versenyen kívüli információs vetítésekre beülnie mindenkinek, mert legtöbbjük olyan alkotás, amelyek csak ritkán, a filmfesztiválok alkalmával láthatók, és nagy valószínűséggel nem kerülnek be a hazai moziforgalmazásba. A kevés kivétel egyike a Zarafa című mesefilm, amelyet az MTV-n hamarosan láthatunk, valamint a hazai mozikban is vetített Crulic, egy ártatlanul elítélt, majd a krakkói börtönben éhségsztrájkoló román férfi fiktív önéletrajzi filmje. A román-lengyel koprodukcióban készült rajzos dokumentumfilm az animációs filmek Cannes-jának számító Annecyi filmfeszivál tavalyi fődíjasa volt.

Noha a mozikban itthon már bemutatták Az ember tragédiáját, Igor Prassel szerint ez a közel három órás mozi annyiban is különleges a szakma számára is rendezett négynapos kecskeméti mustrán, mert benne az animációs film elmúlt negyed századának technikai fejlődése is tetten érhető.

A versenyfilmek a legjobb egészestés játékfilm, valamint TV-speciál mellett a Kecskemét városa által felajánlott 2500 € értékű fődíjért is versenyeznek június 19. és 23. között a KAFF-on. A versenybe került filmeket a norvég Anita Killi, a Belgiumban élő Kiss Andrea és Ternovszky Béla animációs filmrendezők fogják zsűrizni.

2013. április 25.