Fotóikonok – Archívumból történelem | Howard Greenberg Gallery, New York
From Archive to History | Howard Greenberg Gallery, New York
Martin MUNKÁCSI Akt napernyővel, Harper's Bazaar, 1935. július, zselatinos ezüst nagyítás / Nude with Parasol, Harper's Bazaar, July 1935, gelatin silver print Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York ©Estate of Martin Munkácsi

Fotóikonok a Műcsarnokban

A Budapest Fotófesztivál és a Műcsarnok különleges válogatást mutat be a New York-i Howard Greenberg Gallery gyűjteményéből. 41 fotográfus csaknem hetven felvételén a fotográfia XX. századi történetének részletgazdag képe rajzolódik ki. A kiállítás a Kik vagyunk című tematikus fotótárlat után újabb tereket szentel a fotónak, április végén pedig már teljes egészében a fotóművészet veszi át a terepet az MMA intézményében, amikor is megnyílik a második fotóművészeti nemzeti szalon.

A világhírű Howard Greenberg galéria archívumából készült válogatásban a 20. századi fotográfia legjelentősebb alkotóinak kitűnő képeit ismerheti meg a budapesti közönség, ritkán látható és jól ismert felvételeket egyaránt. A kiállítás kurátorát, a di Chroma Photography igazgatóját, Anne Morint a fotótörténeti archívumok iránti érdeklődése vezette a New York-i galeristához. Howard Greenberg a nemzetközi fotográfiai színtér kiemelkedő alakja. Közel 40 éve vezet galériát, ez idő alatt számos magángyűjtemény kialakításában segédkezett. New York-i galériájának archívumában közel 30.000 felvételt őriz a 20. századi fotográfia legnagyobb alkotóitól. Az ikonikus nevek között – mint Berenice Abbott, Araki, John Heartfield, William Eggleston, Walker Evans, Allen Ginsberg, Helmut Newton vagy Man Ray – kitüntetett helyet foglalnak el a világhírű magyar származású fotográfusok, köztük André Kertész, Robert Capa és Martin Munkácsi.

Ez az archívum ezer történetet mond el, és annyi alakot vonultat fel, ahányan csak belenéznek. Végtelen lehetőségeket kínál. Minden képe egy történet kezdete és egyben portré a történetmesélőről. A kiállítási anyag kissé hasonlóan alakult a szürrealista Jacques Prévert és Yves Tanguy által kitalált, cadavre exquis (elragadó hulla) néven ismert irodalmi játékhoz, amelyet Georges Bataille „az elme legtökéletesebb leképezésének" nevezett. A képek egymás mellett sorakoznak. Néha vitatkoznak, máskor összesimulnak vagy megbámulják egymást. A végeredmény André Malraux kifejezésével a musée imaginaire (képzeletbeli múzeum): a többi jelenlétében mindegyik kép átalakul, és együttesen már egy másik történetet mesélnek nekünk. Anne Morin, kurátor

A március 27-én megnyílt kiállítás – a járványhelyzettel összefüggő intézkedések értelmében – egyelőre csak virtuális sétán járható be a Műcsarnok oldalán, az újranyitást követően június 27-ig lesz látogatható.

A kiállítás kísérő kiadványába itt lehet belelapozni: https://issuu.com/mucsarnok/docs/mcs_budapest_fotofesztival_ujsag_4_old_digital
2021. március 30.  |  műcsarnok fotóművészet