AranyÓrák

2017-ben, az Arany János-emlékévhez, a magyar irodalom egyik legkiemelkedőbb egyénisége születésének 200. évfordulójához kapcsolódva indult el a Magyar Művészeti Akadémia Hallgatni Aranyt! című nagyszabású projektje. Így született meg a hallgatniaranyt.hu portál, az Arany János 131 versét és 70 levelét – továbbá irodalomtörténeti tanulmányokat és a költő életművéhez kapcsolodó kisfilmeket is – tartalmazó online hangoskönyv, több mint hetven színművészünk közreműködésével. Ezt a honlapot népszerűsítette a tavalyi évben induló kampány: Náray Erika színművész vezetésével tartottak országszerte rendhagyó irodalomórát középiskolásoknak. A program ezen a tavaszon is folytatódott újabb 12, köztük határon túli helyszínen, s ma zárul a Madách Imre Gimnáziumban; az irodalmi roadshow Arany János életművét hozza közelebb a diákokhoz.



Rátóti Zoltán színművész, a Magyar Művészeti Akadémia akadémikusa, a Színházművészeti tagozat vezetője, a Hallgatni Aranyt! program ötletgazdája és szakmai felelőse az iskolákban tartott rendhagyó irodalomóráról:

 
– Amikor a formán gondolkodtak, hogyan népszerűsítsék a Hallgatni Aranyt! honlapot, már akkor tudták, hogy a „roadshow" lesz a legmegfelelőbb forma?

– Ha röviden kellene válaszolnom, akkor azt mondanám, hogy akkor még nem tudtuk. Amikor az Arany János bicentenáriumra készülve felmerült bennem az ötlet, hogy Arany János verseit a színészszakma jelentős képviselőivel elmondassuk, és ezt egy honlapon mindenki számára elérhetővé tegyük, akkor a hatalmas vállalkozás lelkesített. Az, hogy irodalomtörténészek segítségével kiválogassuk Arany János munkáiból a legszebb és legjelentősebb alkotásait. Oly módon, hogy aki végighallgatja a verseket, balladákat, levélrészleteket, képet kaphasson a költő egész munkásságáról, valamint olyan átgondolt, értelmezett és színvonalasan elmondott költeményeket hallgasson, ami megkönnyíti a megértést. Ehhez természetesen fontos volt egy komoly színészgárdát felkérni, ami túlnőtt az akadémikusi kereteken, vagyis az első körben felkért akadémikus színészek mellé tekintélyes szakmai névsor alakult ki. Ezt pedig mindenképpen fontos volt megismertetni az ifjúsággal. Elsőként internetes megosztásban gondolkodtam, hogy a honlapot kiajánljuk az iskoláknak. Utólag már látjuk, hogy ez a forma, hogy rendhagyó irodalomórán mutatjuk be az általános és középiskolás diákok számára oldottan, de informatív, interaktív stílusban Arany Jánost, a költészetét, és a www.hallgatniaranyt.hu honlapot, a lehető legjobb formának bizonyult.

– Mik a tapasztalatai a rendhagyó irodalomórával kapcsolatban?

– A gyermekek alapvetően nyitottak, ha jól szólítják meg őket. Nagyon sok helyre eljutottunk az „AranyÓra" produkcióval. A legnagyobb észlelhető hatás a hátrányos helyzetű települések iskoláiban volt, ahol ez számított „a kulturális" programnak. A sorozatunk május 10-én a Madách Gimnázium-beli órával zár idénre, de bízom benne, hogy valamilyen formában folytathatjuk még az órákat.
Náray Erika színművésznő személyében egy profi háziasszonyt találtunk, aki közvetlen stílusával könnyedén veszi fel a kapcsolatot a tanulókkal és vonja be őket. A másik két színművész, Józan László, és Szatory Dávid vagy az én feladatom, hogy Arany egy-egy művét megismertessem a tanulókkal.
A forgatókönyv, amit az egy órára készítettünk, keretet ad, de természetesen ettől a helyi igények és aktivitás alapján el tudunk térni. Minél messzebb lévő iskolába megyünk Budapesttől, annál változatosabb, hogy miről beszélgetünk hosszabban. A vidéken élő fiatalok számára újdonság, hogy élőben találkozhatnak velünk, akiket általában a televízióból ismernek. Elsőként a Magyar Művészeti Akadémiáról kérdezzük őket, hallottak-e már rólunk, utána bemutatjuk a Hallgatni Aranyt! honlapot, megmutatjuk, hogyan kattinthatnak rá, hogyan érik el a verseket, videókat, és információkat a színészekről. A rendhagyó irodalomóra után azonban, már úgy érzem, nem csupán egy link, amire rákattinthatnak a diákok, hanem már van kötődésük hozzánk, az Arany-honlaphoz és az Akadémiához. Ez nekünk, akadémikusoknak is nagyon fontos, hiszen a fiatalok érdeklődése bennünket is kimozdít a sokak által elefántcsonttoronynak titulált művészi magányból és másfajta megfogalmazásra sarkall. A Magyar Művészeti Akadémia ars poeticája, hogy a jelen művészetét pártolja, de szeretné felmutatni a múltat is a fiataloknak.

– Az élményszerű tanítás megnyitja a gyermekeket az ügynek, Aranynak, az irodalomnak?

– Azért is említettem, hogy a rendhagyó irodalomóra nagyon jó formának bizonyult, mert a fiatalok figyelmét ezzel az interaktív, őket is bevonásra készítető formával jobban kialakul a kötődés. Az órán a tanáraik is jelen vannak, és a közös játék a helyszínen, amikor Arany egyik versét kell átírniuk modern formában is összekovácsolja őket. Missziónak érzem az MMA projektjét, és már gondolkodunk a folytatáson. Egyrészt olyan szempontból is szeretnénk folytatni, hogy az „AranyÓrát" eljuttassuk az ország más, további iskoláiba, valamint személyes vágyam, hogy a Hallgatni Aranyt! honlaphoz hasonlóan más költők verseit is feldolgozhassuk.

A Hallgatni Aranyt! roadshow 2019 -es állomásai
 

2019. március 5., Százhalombatta, Arany János Gimnázium
A második évad első roadshowja különleges élmény volt mindannyiunk számára mivel az iskolában Arany-hetet tartottak és a tanórák helyett egész héten különböző művészeti, testnevelő és egyéb játékos programok kapcsán emlékeztek meg Arany Jánosról. A rendhagyó irodalom óránk kiemelt helyet kapott a programlistában. Az eseményt a helyi Pártok Házában szervezték, ahol több évfolyam mintegy 150 diákja vett részt az előadáson. Az interaktív közönségbevonós részek is remekül működtek és az ajándéktárgyakat is örömmel vették át.

2019. március 19., Komárom, Selye János Gimnázium
A Selye János Gimnáziumban is szívélyesen fogadtak minket és az előadás közel 100 diák részvételével valósult meg az iskola kiemelkedően felszerelt előadótermében. Rátóti Zoltán a rendhagyó irodalomóra kezdete előtt megemlékezett Kaszás Attiláról – kedves kollégájáról és barátjáról, aki a gimnázium diákja volt egykor és a mai napig megtalálható fiatalkori képe az iskola tablóképeinek egyikén. A diákok lelkesen és aktívan vettek részt az előadáson, tanúbizonyságot téve az intézmény magas szintű oktatásáról és arról, hogy kifejezetten érdemes és fontos határon túli magyar területekre is ellátogatnunk.

2019. március 28., Kaposvár, Munkácsy Mihály Gimnázium
Kaposváron az iskola egyik tantermében zajlott az előadás 50 diák részvételével – fontos tapasztalat volt számunkra, hogy kevesebb nézővel kisebb helyszínen is működik a rendhagyó irodalomóra, még közvetlenebb hangulatot teremtve a művészek és diákok között.

2019. március 29., Gyöngyös, Berze Nagy János Gimnázium
Gyöngyösön az iskola szépen berendezett könyvtártermében tartottuk az előadást, ami méltó helyszíne volt az irodalmi témájú előadásnak. Végzős diákok kísértek fel minket a terembe, s közben elmondták, hogy nekik kedvenc költőjük Arany János és nagyon várták már ezt az előadást. Mintegy 130 gyerek gyűlt össze, s nagyon jó hangulatban telt el a több mint egy órára elnyúló előadás. A szervező tanárnő elmondta, hogy nagyon nagy igény lenne még ilyen típusú rendhagyó irodalomórákra.

2019. április 2., Nagyszalonta, Arany János Elméleti Líceum
A nagyszalontai Hallgatni Aranyt! Roadshow kapcsán április 1-én érkeztünk a városba és ellátogattunk a művészek személyes adományaival a Szent Antal-, Béke Királynője Gyermekvédelmi Központba, ahol megismerhettük a Böjte Csaba által alapított központ működését és találkozhattunk az ott élő gyermekekkel is. Az előadás reggelén tárlatvezetésen vettünk részt az Arany János Emlékmúzeumban (a Csonka Toronyban) és betekintést nyerhettünk az Emlékszobába is. Az előadás a Zilahy Lajos Művelődési Házban valósult meg 150-200 diák lelkes részvételével. A diákok rendkívül felkészültek voltak Arany János életművéből és ezáltal interaktív párbeszédek alakultak ki a színészek és a hallgatóság között.

2019. április 4., Kisújszállás, Móricz Zsigmond Református Kollégium, Gimnázium, Szakgimnázium és Arany János Általános Iskola
Ezen a helyszínen két iskolából is érkeztek gyerekek, egy gimnáziumból és egy általános iskolából. A Vigadó épület nagy terme szolgált az előadás helyszínéül, összesen 120 fő diák jött el az eseményre. Mivel általános iskolások is jelen voltak, még több személyesebb, viccesebb történetet meséltek el a művészek, ill. beleszőtték nagyszalontai élményeiket is. Sokat segített a Toldi-versszak átírásánál, hogy Józan László felolvasta a Nagyszalontán igazán kiválóra sikeredett mai Toldi-fordítást, nagy derültséget keltve és motivációt adva a diákoknak.
  • 2019. április 9. Pápa, Türr István Gimnázium és Kollégium
  • 2019. április 12. Ózd, Ózdi József Attila Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium
  • 2019. április 15. Zalaegerszeg, Zrínyi Miklós Gimnázium
  • 2019. április 17. Kalocsa, Szent István Gimnázium
  • 2019. április 29. Lőrinci, Hunyadi Mátyás Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • 2019. május 10. Budapest, Madách Imre Gimnázium
(A fotók a kaposvári helyszínen, a Munkácsy Mihály Gimnáziumban készültek.)