2017. január 19. – március 12.
Vigadó Galéria
V. emeleti kiállítóterem

Grafikáktól a dobozképekig

Prutkay Péter képzőművész kiállítása a Pesti Vigadóban

„A művészet birodalma tágul, az egészségé és ártatlanságé zsugorodik ezen a földön, ami még megmaradt belőle, azt gondosan konzerválni kellene…" Keppel Márton művészettörténész ezzel a Thomas Mann Tonio Kröger című művéből való idézettel mutatott rá Prutkay Péter, az MMA rendes tagja „dobozolt kor-képeinek" lényegére a tárlat január 18-i megnyitóján. Mint elmondta, a kiállítás visszatekintés közel öt évtized képzőművészeti munkásságára abból az alkalomból, hogy Prutkay Péter idén tölti be 70. életévét.
A kerek évforduló nemcsak az életkorhoz kapcsolódik, ugyanis húsz évvel ezelőtt, ebben az épületben, az akkori Vigadó Galériában volt már Prutkay Péternek egyéni kiállítása. A művészettörténész hozzátette: „A képzőművész kezdettől fogva erősen törekedett arra, hogy tartózkodjon a kortárs alkotóművészek kifejezőkészségének befolyásától, ezért autodidakta módon sajátította el a szakma fortélyait, műfajhatárokat feszegető kísérletező szemlélettel. A populáris kultúra és a divatos stílusirányzatok kínálta talmi elismerés nem csábította, mindazonáltal szilárd értékrendjéből egy jottányit sem engedett. Az 1960-as évek végétől színre lépő Prutkay Péter a sokszorosító grafika legkiválóbb kortárs alkotói között vívott ki elismerést lenyűgöző szakmai precizitásának köszönhetően."
A tárlaton Prutkay munkái tárgykörök szerint egységekbe rendezve helyezkednek el a kiállítótér falain és a kapcsolódó térszakaszokon. „A hagyomány és a modernitás szoros kapcsolatban vannak egymással és dialógust folytatnak – emelte ki Keppel Márton. – Az átélt társadalmi korkép kimerevítése és pillanatképének rögzítése által lényegülnek át tárgy-együttesei ereklyékké, amelyek szakralitásuk elvesztésével a mondanivaló szellemi hordozóivá válnak. A művész önjellemzése a megőrzött tárgyi emlékek rekvizitumai, amely az alkotó és az alkotás egységének szétválaszthatatlanságából fakad."
A doboz-képek tematikája szerteágazó: az 1848/49-es forradalom és szabadságharc, I. világháború, 1956-os forradalom, szent és profán, a „plázakultúra" és fogyasztói társadalom. A sokszorosított grafikák kérdésfelvetései az ökológiára, természetvédelemre, bürokráciára és nemzeti sorskérdésekre összpontosítanak.
Prutkay Péter Munkácsy Mihály-díjas képzőművész autodidakta módon sajátította el a szakma fortélyait, műfajhatárokat feszegető, kísérletező szemlélettel. Az 1960-as évek végétől színre lépő Prutkay a sokszorosító grafika legkiválóbb kortárs alkotói között vívott ki elismerést lenyűgöző szakmai precizitásának köszönhetően. A 70–80-as években készült politikai ihletésű munkákon megalkuvás nélkül fogalmazza meg a morális felelősségvállalás nélkülözhetetlenségét és a hatalom természetének valódi sajátosságait. Közel fél évszázada foglalkoztatják dobozba zárt tárgyösszeállítások, amelyeket „dobozolt kor-képeknek" nevezett el az alkotó, mindazonáltal kifejezésmódjának kizárólagos területévé a 2006-os rendőrattak óta váltak ezek a kompozíciók. Technikáját tekintve ez a műfaj kiterjeszti a kollázs fogalmát a tárgyakra, ezáltal az önhatalmúlag egymás mellé rendelt objektumok megváltozott jelentéstartalommal ruházzák föl és emelik a művészet szférájába a hétköznapi tárgyainkat.
A megnyitón köszöntőt mondott Fekete György, az MMA elnöke. Az est háziasszonya Juhász Judit, az MMA szóvivője volt. Közreműködött Juhász Judit gitárművész.

Kísérőprogram:
Keppel Márton művészettörténész közreműködésével február 9-én 17.00 órakor tárlatvezetésre kerül sor. A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött a vigado.hu oldalon. A tárlat március 12-ig tart nyitva.

Filmriportunkban Prutkay Péter és Keppel Márton művészettörténész beszél a képzőművész korábbi kiállításáról, amelyet A Nagy Háború – Hősök emlékére címmel rendeztek Esztergomban, a Kákonyi Asztrik Kortárs Galériában 2015-ben.

January 19, 2017  |  fekete györgy prutkay péter keppel márton