Valódi alkotói közösséget hozunk létre

2018. szeptember 1-je óta a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíj programjában száz fiatal, illetve középgenerációs művész részesül hároméves támogatásban. Az MMA tavaly indította el átfogó rendszerét a kormány támogatásával: minden évben újabb száz alkotó nyerheti el az ösztöndíjat, pályázata alapján. Az ösztöndíjakat az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete kezeli. Hamarosan tehát már kétszáz ösztöndíjas tevékenykedik az MMA berkeiben, és kitelik az "első évfolyam" kezdő éve. Honlapunkon indult sorozatunkban őket és művészi pályájukat szeretnénk megismertetni. Beszélgetés Eke Angéla színművésszel, bábszínművésszel, az MMA ösztöndíjasával.

– Hat évvel ezelőtt végeztél a Színház- és Filmművészeti Egyetemen színművész szakon, báb szakirányon. Mesélnél a szakmai pályafutásod főbb állomásairól?

– Több éve szabadúszó színészként dolgozom kőszínházi, alternatív és bábszínházi produkciókban egyaránt, és rendezőként, alkotóként a független színházi szféra előadásaiban, legyen szó hazai, vagy éppen nemzetközi színházművészeti projektekről. Részese voltam többek között a Nemzeti Színház, a Vígszínház, a Madách Színház, a Karinthy Színház, a Kolibri Színház, a Pinceszínház, a Szkéné, a Trafó, és a Bethlen Téri Színház bemutatóinak. 2013-ban Márkus Sándorral megalapítottuk a Nylon Group nevű kortárs bábszínházi formációt, amellyel úttörőnek számítunk a hazai bábszínházi szakmában, egyedi és kortárs módon újragondoltuk a bábszínház lehetséges irányait. Olyan bábtechnikát hoztunk létre, ami addig nem létezett: a nylon anyagot levegővel fújjuk fel, és egyfajta fordított marionett technikával, zsinórokat használva, belülről és kívülről is animáljuk a levegővel teli bábokat. Számos önálló produkciót bemutattunk az elmúlt években és több nemzetközi meghíváson is túl vagyunk már. Játszhattunk Belgiumban, Kanadában, Lengyelországban, Németországban és Svédországban, 2017-ben pedig Kazahsztánban elnyertük a „The Best Original Show" és a „The Special Award Puppet Carnival" díjakat.

– Az ösztöndíj programod is kapcsolódik a Nylon Grouphoz?

– Az egyéni pályázatom eszmeisége hasonló alapokon nyugszik, mint az imént megfogalmazott bábtechnika. A benyújtott programom innovatív volta abban áll, hogy tradicionális alapokra építve, de kortárs látásmóddal szemlélem a bábművészetet. Tisztelem a hagyományokat, de megpróbálok túlmutatni rajtuk. A program egy elméleti és egy gyakorlati részből áll. Elméleti területen a műfaji alapfogalmak definiálása után olyan művészek munkásságát vizsgálom és kutatom, akik a színházművészet, vagy akár a képzőművészet területén tradicionális és kortárs szemléletmóddal bírnak. A kutatói folyamat során megszerzett tudásbázis elengedhetetlen részét képezi a szakmai ismereteim bővítésének, hiszen ez adja majd a gyakorlati megvalósítás, konkrétan a létrejövő, a kutatás eredményeit is összegző előadások alapját. A bemutatók egyfajta összeművészeti vizuális eseményként jelennek majd meg, de nem csupán önálló bemutatókként, hanem fiatalok számára szervezett tantermi és vizuális színházi nevelési programként is részét képezik a hároméves programnak. Rendkívül izgalmas számomra, hogy a fiatalabb korosztállyal foglalkozzak, őket érintő fontos témákat kutassunk együtt a művészet nyelvén. A színházi nevelési programban látható performansz után pedig feldolgozó beszélgetéseket tartunk, ami az előadásban látottakat értelmezi, feldolgozza, az elfogadás, és a kirekesztés témakörében. A harmadik év végén a kutatás, a performanszok és a színházi nevelési program alapján terveim szerint létrehozok egy összefoglaló összművészeti előadást, amelyben megjelenik a színházművészet, a mozgásművészet, a bábművészet és a képzőművészet is.

– Számos alkalommal pályáztál már különböző támogatási lehetőségekre, jelenleg is több benyújtott pályázatod eredményére vársz. Hogyan tudod illeszteni a szakmai programod a különböző kiírásokhoz?

– Minden pályázati lehetőség más és más prioritások mentén szerveződik. Úgy gondolom, hogy egy szakmai koncepciót, az alapjait megtartva, lehet illeszteni a különböző felhívásokhoz. Ilyen esetben módosítható a költségvetés, vagy áttervezhető a program.

– Hogyan látod, mik az előnyei a Magyar Művészeti Akadémia hároméves ösztöndíj programjának?

– Nagy lehetőségnek tartom az MMA hároméves ösztöndíj programját, mert alkalmam nyílt megfogalmazni és a támogatói döntés után folyamatosan megvalósítani egy komplex szakmai programot. A további terveim között szerepel egy önálló játszóhely, egy bázis létrehozása, amely olyan nyitott, belvárosi, összművészeti helyszínként működne, ahol az előadások és a programok mellett elmélyült műhelymunka is zajlana. A közönség belelátna a különböző próbák folyamatába, és részeseivé válnának a hely életének. Ehhez azonban további pályázatok szükségesek, mert ez egy egyéni ösztöndíj, a hároméves program havi kétszázezer forintot kitevő támogatásából ezt nem lehet létrehozni és finanszírozni.

– Az MMA hároméves ösztöndíj programja mennyiben nyújt lehetőséget számodra a színházművészeti önazonosságod képviseletére, másképpen fogalmazva: mennyire érzed, hogy érvényre tudod juttatni a saját művészi látásmódod és szakmai koncepciód az ösztöndíj program keretében?

– A hároméves ösztöndíjjal kapcsolatban nem kellett megalkudnom a művészeti koncepcióm illetően, nem volt szükség arra, mint más pályázat esetében, hogy a megítélt támogatás függvényében visszanyessem a benyújtott költségvetést és csökkentsem például az alkotók, vagy a színművészek tiszteletdíját. Végig tudom vinni az általam vállaltakat úgy, ahogyan elképzeltem. Új és szimpatikus felismerés, hogy a kiírónak, a támogatónak szándékában áll az ösztöndíj pályázat nyerteseit megismertetni egymással, hiszen a társművészetek képviselői között akár további, hosszú távú együttműködések is kialakulhatnak. Úgy gondolom, talán ez a legfontosabb: valódi alkotói közösséget hozunk létre.


2019. május 21.  |  mma ösztöndíj program eke angéla