A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara a Magyar Művészeti Akadémiával közösen indított zenepedagógiai kutatást

Az általános iskolás diákok tanórán kívüli művészeti lehetőségeit és az élménypedagógia hatásait vizsgálja a Debreceni Egyetem zenepedagógiai kutatócsoportja a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával. A kutatást az Észak-Alföld régióban indítják, majd később országossá bővítik. Mindezt 2019. január 17-én a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán tartott sajtótájékoztatón ismertette Váradi Judit kutatásvezető, a DE Zeneművészeti Kar docense, Pusztai Gabriella egyetemi tanár, a DE Humán Tudományok Doktori Iskola vezetője, valamint Kocsis Miklós, a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet igazgatója.
Az általános iskolás diákok tanórán kívüli művészeti lehetőségeit és az élménypedagógia hatásait vizsgálja a Debreceni Egyetem zenepedagógiai kutatócsoportja a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával. A kutatást az Észak-Alföld régióban indítják, majd később országossá bővítik.
A tanórán kívüli élménypedagógiai tevékenységek jelentőségét Nyugat-Európa országaiban már évek óta kutatják, Magyarországon ugyanakkor ilyen jellegű, átfogó vizsgálat eddig még nem készült. Ezt a hiányt pótolja a Debreceni Egyetem kutatócsoportja. A Zeneművészeti Kar, a Jövő Művészetéért Alapítványa, az egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolája és a Magyar Művészeti Akadémia együttműködésében a szakértők közösen valósítják meg a többrétegű felmérést. Vizsgálják egyrészt, hogy a gyerekeknek a kötelező oktatásban jelenlévő művészeti tárgyak mellett milyen lehetőségeik vannak tanórán kívüli művészeti tevékenységekre, illetve hogy a tanulók mennyire élnek a lehetőségekkel. Kérdőíves formában felmérik azt is, az aktív művészeti tevékenység hogyan változtatja az általános iskolások kulturális attitűdjét és ízlését, mindezeken túl pedig a pedagógusok szerepére is kiterjed a kutatás.
A felmérés az Észak-Alföld régióban kezdődik, a három megye (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok) különböző településtípusain, megyeszékhelyek, városok és községek különböző fenntartók által működtetett általános iskoláiban. Az érintett intézmények alsó és felső tagozatait is bevonják a vizsgálatba, ami 2019. január végén – február elején kezdődik. Az adatgyűjtés a tervek szerint májusban fejeződik be, a kiértékelés, az eredmények publikálása pedig jövőre várható. Ezt követően az egész országra kiterjesztik majd a kutatást.
Mivel a vizsgálat több művészeti ág helyzetének feltárására terjed ki, különböző zenei ágazatok képviselői, pszichológusok, szociológusok, andragógusok és statisztikusok is részt vesznek benne a Debreceni Egyetem több karáról, illetve a Magyar Művészeti Akadémia is delegált tagot a kutatócsoportba. A szakemberek célja objektív képet adni arról, a művészeti nevelés hogyan járul hozzá a tanulók kulturális attitűdjének kialakulásához, a magas kultúra értékeinek megismeréséhez, egy művelt, empatikus, magas érzelmi intelligenciával rendelkező ifjúság neveléséhez.
17 जनवरी, 2019  |  mma mmki zenepedagógia kutatás debreceni egyetem