Az iskolateremtő karnagy
Sapszon Ferenc a zenei nevelés szerepéről beszélt a Librettóban
Ami a kórusban megvalósul, arra képtelen az egyes ember. A zenei nevelés fejleszti az érzelmi intelligenciát, amely az életben való boldoguláshoz elengedhetetlen. Sapszon Ferenc karvezető, iskolaalapító pedagógus, az MMA rendes tagja kettős hivatása a zene és az emberi életek alakításának a művészete.
Ami a kórusban megvalósul, arra képtelen az egyes ember. A zenei nevelés fejleszti az érzelmi intelligenciát, amely az életben való boldoguláshoz elengedhetetlen. Sapszon Ferenc karvezető, iskolaalapító pedagógus, az MMA rendes tagja kettős hivatása a zene és az emberi életek alakításának a művészete.
Mi minden hangozhat el egy próbán – persze pedagógiai céllal? Sapszon Ferenc az M5 Librettó című műsorában idézett abból a gyűjteményből, amit a tanítványaitól kapott hetvenedik születésnapja alkalmából. A kórusiskolások lejegyezték mesterük szeretetteljes mondásait: „Egy gregorián dallam végén ez az ív már hazatalál magától, mint a tehenek a faluban." Szereplés előtt az öltözködésről: „Nincs tornacipő! Nem megyünk tornacipőben temetésre. Még a sajátunkra sem." Máskor: „Gyenge kezdés után erős visszaesés." „Hasít a figyelem!" „Most lépett volna be az alt ellenálhatatlan erővel..." Kodály Zoltán Túrót eszik a cigány című műve éneklésekor: „Nagyon átélitek ezt a túrót!" Sapszon Ferenc karvezető, iskolateremtő pedagógus neve fogalom a magyar zenei oktatásban. A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karnagy, zeneszerző, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola alapítója és művészeti vezetője, az MMA rendes tagja munkája elismeréseként legutóbb a Prima-Primissima díjat vehette át.
A Zeneakadémia elvégzése után templomi karnagyként és általános iskolai énektanárként kezdett el dolgozni. 1978-ban létrehozta a Jubilate leánykart, majd még négy kórust, és 1988-ban megalapította a tizenkét évfolyamos Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolát. „Minden, ami él, az mozog, márpedig a zene él, nem véletlen, hogy a középkorban a hét szabad művészet matematikai tárgyai – a csillagászat, a számtan és a mértan – között szerepelt a musica. A zene a világegyetem arányai, törvényei szerint működik – fogalmazott Sapszon Ferenc –, és ami ennél is több: az emberi élet törvényszerűségeivel összhangban."
A legendás pedagógus tapasztalata szerint a nevelés egyik fokmérője, hogy adott szituációban hogyan döntünk, kivé válunk. „A zenei nevelés az érzelmi intelligencia fejlesztője, s valójában ezen múlik az életben való boldogulásunk. „Nagy öröm, ha azt látom, hogy a gyerek kezd azzá válni, akivé született – mondta. – Vagyis megszületik belőle a csoda. A díjak birtokában felelőségem segíteni ezt a folyamatot, hogy a magyar zeneoktatás mostoha helyzetéből feléledhessen."
Tóth I.
Sapszon Ferenc, az iskolateremtő karnagy – M5, Librettó, 2024. január 17.
A Zeneakadémia elvégzése után templomi karnagyként és általános iskolai énektanárként kezdett el dolgozni. 1978-ban létrehozta a Jubilate leánykart, majd még négy kórust, és 1988-ban megalapította a tizenkét évfolyamos Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolát. „Minden, ami él, az mozog, márpedig a zene él, nem véletlen, hogy a középkorban a hét szabad művészet matematikai tárgyai – a csillagászat, a számtan és a mértan – között szerepelt a musica. A zene a világegyetem arányai, törvényei szerint működik – fogalmazott Sapszon Ferenc –, és ami ennél is több: az emberi élet törvényszerűségeivel összhangban."
A legendás pedagógus tapasztalata szerint a nevelés egyik fokmérője, hogy adott szituációban hogyan döntünk, kivé válunk. „A zenei nevelés az érzelmi intelligencia fejlesztője, s valójában ezen múlik az életben való boldogulásunk. „Nagy öröm, ha azt látom, hogy a gyerek kezd azzá válni, akivé született – mondta. – Vagyis megszületik belőle a csoda. A díjak birtokában felelőségem segíteni ezt a folyamatot, hogy a magyar zeneoktatás mostoha helyzetéből feléledhessen."
Tóth I.
Sapszon Ferenc, az iskolateremtő karnagy – M5, Librettó, 2024. január 17.