BTM - Budapest Kiállítóterem - 1056 Szabad sajtó út 5.
Látogatható:
2012. augusztus 2., csütörtökön 17 órától 2012. szeptember 23-ig, 
hétfő kivételével naponta 10-18 óráig.

Megnyitó 
helyett

F I N I S S A G E
2012. szeptember 20-án, csütörtökön 17 órakor,

Spányi Antal székesfehérvári megyéspüspök és 
Sturcz János művészettörténész részvételével.

Stefanovits Péter grafikusművész kiállítása a Budapest Galériában

Clorox Művek címmel állítja ki különleges technikával készült 25 vásznát Stefanovits Péter Munkácsy-díjas grafikus, a Magyar Művészeti Akadémia tagja 2012. augusztus 2-től szeptember 23-ig a Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozó Budapest Galériában, a Szabad sajtó úton.

 

Stefanovits Péter fehérítővel maratja ki az anyag fedetlen felületeit, mely technika a bizonytalanságot, a sötétség és világosság elkülöníthetőségét érzékelteti. A tárlat a háziasszonyok által jól ismert, a hiponál aktívabb fehérítőszerről, a Cloroxról kapta a nevét. A művész a vegyileg festett fekete vászonra fújja ugyanis a kémiai szert, ami fakít, és ettől erősen maratott grafika születik. A kiállításon tíz darab 10-es szériában készült nagy vásznát és tíz kisebbet állít ki, mellette még öt kerek képet.

Tíz-tizenkét éve dolgozik a cloroxszal, az anyaggal sok tapasztalatot gyűjtött, mert pontosan megtanulta, meddig működhet a vegyszer a vásznon, amíg a kép megszületik. A kezdetektől ott van mellette egy vödör víz is, ha kell, a marató folyamatot ezzel leállíthatja. A szöveges képeket szövegtakarással készíti, s példaként említette, hogy van öt olyan tondó (kör alakú) képe, amely az Újszövetségből, Máté evangéliumából való hegyi beszédből tartalmaz idézeteket. Szakrális szövegekre épülő konstrukciókról van szó a képein – jegyezte meg.

Stefanovits Péter azt reméli, hogy a megnyitó helyett tartott szeptember 20-i záráson, a finissage-on Spányi Antal székesfehérvári megyéspüspök mint teológus felfejti néhány szöveg pontos értelmét, mert a verbális értés megváltozott azóta, hogy Károli Gáspár 1590-ben lefordította és kinyomtatta a Bibliát. Megjegyezte, hogy mást tapasztalt Székelyföldön, amikor a siklódi református templom kazettás mennyezetét festette az 1990-es évek első felében, mert az ottani emberek megértették a szakrális szövegeket és a szimbólumrendszert is.

Kiállítja Kőrösi Csoma-zászló című munkáját is, amely utal a keletkutató életére, az angol–tibeti szótárra, és a művész a tibeti írás jeleit tette munkájára. Valamennyi alkotását összeköti a technika, vagyis a maratás.

Stefanovits Péter a Képzőművészeti Főiskolán Raszler Károly és Rozanits Tibor tanítványa volt. Készít grafikákat, festményeket és installációkat is, művészeti stílusa ötvözi a klasszikus és az avantgárd hagyományait. Negyven önálló és 150 csoportos kiállításon vett rész itthon és külföldön. Munkásságáért több kitüntetést és díjat kapott. Műveit a Magyar Nemzeti Galériában és több vidéki múzeumban őrzik.

Clorox Művek című kiállítása szerepel a VI. Szakrális Művészetek Hete, az Ars Sacra Fesztivál programjában, amelyet szeptember 15. és 23. között tartanak.

 
02 أغسطس, 2012  |  kiállítás stefanovits péter budapest galéria