2018. március 22. | 19.30 – Telemann: Brockes-passió – húsvétváró hangverseny

Ha a passióműfajról esik szó, a magyar zenekedvelő közönség elsősorban Johann Sebastian Bach két alapművére, a Máté- és a János-passióra gondol. Holott a barokk korban más szerzők is alkottak sokszor játszott és sikeres műveket, amelyek ebben a formában idézték fel Krisztus szenvedéstörténetét.
Barthold Heinrich Brockes, a megbecsült hamburgi tanácsos, jeles költő és író, a német felvilágosodás jellegzetes alakja 1712-ben olyan passiószövegkönyvet hozott nyilvánosságra Der für die Sünde der Welt gemarterte und sterbende JESUS (A világ bűneiért kínhalált szenvedő JÉZUS) címmel, amely a maga korának számos zeneszerzőjét megihlette: a szöveg másfél évtizeden belül harminc kiadást ért meg, és többek közt Reinhard Keiser (1712), Georg Philipp Telemann (1716), Johann Mattheson (1718), Johann Friedrich Fasch (1723), Gottfried Heinrich Stölzel (1725), Johann Caspar Bachofen (1759) is megzenésítette. Mi több, a Brockes-szöveg hatása Bach két ma ismert passiójában is kimutatható, részben konkrét szövegrészletek felhasználásában, részben a Brockes által kezdeményezett, drámai dialógusforma alkalmazásában.
Érdemes tehát megtudni, hogyan zenésítette meg a kor egy nagy zeneszerzője, Bach jó barátja és kertesztkomája, Telemann a nevezetes passiószöveget.
A Müpa hangversenyén Vashegyi György vezényel. A főbb szerepeket Baráth Emőke, Bernhard Berchtold, Uwe Stickert és Johannes Weisser énekli. Közreműködik a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar.
// ]]>