MTI fotó Kovács Tamás

Jelentős német elismerést kapott az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus legújabb lemeze

Indul a Müpában a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar idei hangversenybérlete

Az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus legújabb lemezét, Rameau Naïs című operájának felvételét díjazták a német lemezkritikusok. Rameau Naïs című zenés drámájában (műfaji megjelölése: hősi pasztorál) a rangrejtve kóborló Neptunusz epekedik a világszép vízi nimfa, Naïs kegyeiért. „Az opera a békéért" alcímet viselő darabot (a prológ az 1748-as aacheni békének állít emléket) 2017 márciusában rögzítették a Müpában. A Vashegyi György karmester vezette Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus 2014-ben felvett Rameau: Les Fêtes de Polymnie albumával 2015-ben nyerte el először Német Hanglemezkritikusok Díját.
Gigászok és Titánok sosemvolt csatáját megénekelni tökéletesen megfelelt a 18. század közepe korszellemének. A három felvonásos, terjedelmes operában az iszthmoszi játékok leglátványosabb elemei nyernek briliáns zenei megfogalmazást: van itt birkózás, boksz, atlétika, de még öldöklő tengeri csata is – megannyi heroikus kaland és izgalom. Az osztrák örökösödési háborút lezáró békeszerződés apropóján született dalmű Neptunuszban II. György angol uralkodót, Jupiterben pedig XV. Lajos francia királyt festi meg, tervei szerint emléket állítva a nagy vezetők kiegyezésének.
A 18. századi hétköznapi mese egy eddig még ismeretlen változatának előadásához Florian Sempey és Thomas Dolié hathatós támogatására is szükség volt, hogy az álruhába bújt, szerelmi bánatban szenvedő istenségről a megfelelő zenei kép alakulhasson ki. A félreértett próféciát és olümposzi játszmákat középpontba állító alkotásról Pascal Denécheau így írt:
„Rameau a hangszerelés mestere volt, ahogy ez a balettekkel, áriákkal, menüettekkel, rigoudonokkal és tambourine-ekkel tűzdelt „pastorale heroïque" esetében is bebizonyosodik. A páratlan Simon Standage vezette Orfeo Zenekar élén Vashegyi kiaknázza a zene képi és drámai lehetőségeit, a hegyekről legördülő óriások, a magukat a tenger habjai közé vető, elhagyott szerelmesek, a víz alatti paloták és a birkózók chaconne-jának világát."
A Naïs felvételéről így szól a német szervezet értékelése:
„Rameau „hősi pásztorjátéka", a mindössze öt hét alatt eltervezett és megkomponált „Naïs" az osztrák örökösödési háborút lezáró aacheni békekötés alkalmából született. A sikere 1749-ben olyan nagy volt, hogy a darabot tizenkét héten át folyamatosan játszották. A magyar Vashegyi György régi zenei karmesterként a spanyol hanglemezkiadó, a Glossa számára igazán jó előadógárdát állított össze. Ebben helyet kapott a női főszerepet gyöngyházmód csillogó hangon éneklő Chantal Santon-Jeffery és Reinoud van Mechelen mint a víz és az énekhangja fölött hatalommal bíró Neptunusz, aki végezetül a habok közé veti magát.
Ez a teljes operát bemutató felvétel is emlékeztet arra a munkára, amelyet a magyar együttesek úttörő módon már régebben megtettek a barokk zenéért – jóval korábban, mint hogy a nyugat-európai vezető együttesek megszerezték volna a dicsőséget.
Most pedig ismét közös erővel halad mindenki előre." (Az értékelést a zsűri számára írta: Kai Luehrs-Kaiser)
Rameau ezen művével meglehetősen mostohán bánt az utókor, hiszen csaknem 250 év hallgatás után szólalt meg ismét – de az is már negyven esztendővel ezelőtt. Így a Naïs felelevenítése már csak azért is aktuális és indokolt volt, mert két korábbi hanglemezfelvétele hosszú ideje hozzáférhetetlen.
(Via Purcell Kórus és Orfeo Zenekar)

Szeptember 18-án indul a Müpában a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar idei hangversenybérlete, mégpedig Charles-Hubert Gervais 1716-ban íródott Hypermnestre című operájával, amely a görög mitológiából Hüpermnésztra történetét dolgozza fel, és amelynek mostani előadása újkori világbemutató is lesz.

A ma már teljesen elfeledett alkotás a párizsi opera egyik legnagyobb sikere volt a XVIII. században: 50 év alatt ötször került vissza a műsorra, ezáltal pedig az egyik legjátszottabb operának számított Lully és Rameau darabjai mellett. A mű feltámasztása 250 évnyi feledés után összetett kutatói, kiadói munkát és átdolgozást tett szükségessé, mivel a kotta csak hiányos állapotban maradt fent.
Vashegyi György ragyogó apparátust fog vezényelni zenekara és kórusa élén, hogy a Hypermnestre újkori bemutatójára a legjobb feltételek mellett kerüljön sor. Címszerepben újra a régizene egyik világsztárjával, Katherine Watson szoprán énekessel találkozhat a magyar közönség a Müpában, de a további szerepekben is kiváló francia szólistákat ismerhetünk meg, vagy üdvözölhetünk újra, hiszen az együttműködés a Versailles-i Barokk Zenei Központtal (Centre de Musique Baroque de Versailles) 2014-re tekint vissza.
Az elmúlt évek alatt a következő francia barokk hangfelvételeik jelentek meg a Glossa kiadó gondozásában: Rameau Les Fêtes de Polymnie (Polümnia ünnepei) című operájának és Mondonville nagy motettáinak (Grands Motets) világpremier-rögzítései; Mondonville Isbé című operájának világpremier-felvétele; az Un opéra pour trois rois (Opera három királynak) című, Benoît Dratwicki által összeállított opéra-pastiche, valamint 2018 tavaszán Rameau Naïs című színpadi műve. A Les Fêtes de Polymnie, az Un opéra pour trois rois és a Naïs album elnyerte a francia Opéra MagazineDiamant de l'Opéra" (Az Opera Gyémántja) díját, illetve több felvétel a kitüntető „Preis der Deutschen Schallplattenkritik" (Német Hanglemezdíj), valamint „Diapason D'Or" (Arany Hangvilla) díjakat is.
Az újonnan rekonstruált és bemutatott Gervais-operát a Versailles-i Barokk Zenei Központ és az Orfeo Zenei Alapítvány együttműködésében hangfelvételen is rögzítik, mely várhatóan 2019-ben jelenik meg, szintén a Glossa kiadó gondozásában.

A Purcell Kórus és Orfeo Zenekar őszi hangversenybérletének további előadásai is érdekes műsorokat tartogatnak a régizenét kedvelő közönség számára. Bach egyházi kantátáival és Mozart C-dúr „Jupiter" szimfóniájával és c-moll miséjével örvendezteti meg Vashegyi György és együttesei közönségét.

18 de Setembro de 2018  |  vashegyi györgy müpa elismerés régizene barokk opera