Keresztes Dóra és Orosz István grafikusművészek kiállítása

Keresztes Dóra és Orosz István grafikusművészek elmúlt harminc évben készült tervezőgrafikai munkáit bemutató kiállítás nyílt a Magyar Művészeti Akadémia rendezésében a Pesti Vigadó Galériájában. A művészházaspár első közös kiállítása is itt volt, azóta Keresztes Dóra elsősorban illusztrációi, Orosz István – persze sok más mellett – plakátjai révén vált ismertté.
Az egykori Vigadó Galéria majd három évtizede, 1985. augusztus 1. és szeptember 1. közt rendezte meg az Iparművészeti Főiskoláról akkoriban kikerült fiatal grafikus pár, Keresztes Dóra és Orosz István első közös kiállítását.
A kezdő kiállítók számára sok szempontból emlékezetes eseményt A TV Galériája című televíziós műsor [a linkre kattintva megnézhető] is rögzítette. A mostani kiállítás, noha az utolsó harminc év tervezőgrafikai munkáiból szemezget, de megidéz néhányat az egykor itt függő régi képek közül is.



Orosz István grafikusművész műhelyében

Keresztes Dóra és Orosz István a magyar képzőművészet nélkülözhetetlen kettősét alkotja – mondta a Magyar Művészeti Akadémia elnöke a megnyitón. Mindkét alkotó kiváló rajztudással rendelkezik, munkáik mentesek a közhelyektől, ami ritka erény az illusztrációs mezőnyben – hangsúlyozta Fekete György, hozzátéve, hogy "a két alkotó találkozási pontjai nem formai, technikai, hanem minőségi rokonságot mutatnak".
    Mindkét művész az Iparművészeti Főiskola alkalmazott grafika szakán végezte tanulmányait. A mostani kiállításon plakátokból és könyvillusztrációkból látható válogatás.
Kernács Gabriella művészettörténész, a tárlat kurátora Keresztes Dóra alkotásairól a megnyitón azt mondta: több munkája a kereszténység előtti időkbe, a régi magyar hitvilágba visz vissza. Művei közül kiemelte a Szerelmes lemez című lemezborítóját, valamint Nagy Gáspár 2011-ben megjelent Amíg fölragyog a jászol című verseskötetéhez készült illusztrációit, amelyek a kereszténység előtti múltból hoznak üzenetet. Különös mesevilágot teremtett Kiss Anna Tündér a ruháskosárral című versciklusához, amelyben egy mesebeli színésznő a jelmezkosárban talál egy arasznyi tündért. Az ezekhez készült illusztrációkat Játékok szárítkozás közben címmel láthatók a kiállításon. Mint mondta, Keresztes Dóra minden állatának emberszeme van, és sokszor emberarcokkal ruházza fel őket.
    Kiemelte még a Weöres Sándor verseihez készült illusztrációit, amelyekben "egyfajta mesés szürrealizmus jegyében cseng össze a szó és a kép". "Az első lapon megjelenő ember-állat csodalényt keretbe foglalják az égig érő virágfa ágai, a másodikon felhőmadárral együtt száll az űrbeli vándorlegény, míg a harmadik lapon lebegő női alak látható, testén állatfejekkel, emberarcokkal és madarakkal." Az ének a határtalanról című Weöres Sándor-vershez készített illusztrációban pedig mintha összefoglalná a művész azt az utat, amelyet eddig bejárt – mutatott rá a művészettörténész. | Keresztes Dóráról
    Orosz István munkái közt megnézhetjük a Pesti Vigadóban a Sebastien Brant A bolondok hajója című, 1494-ben megjelent, 115 fejezetből álló szatirikus verseskötetéhez készült metszeteit, amelyek sok éve már folyamatosan készülnek. A Borda Antikvárium gondozásában az első kötet 1999-ben jelent meg a Frankfurti Könyvvásáron, de a kiadás folytatódik.
    A bolondok hajója rajzai a rejtett képek műfajába tartoznak, amelyeken csak második nézésre lehet észrevenni a minden rajzon megjelenő, kirajzolódó koponyákat. Orosz István alkotásai közül a kiállításon film-, színházi és kiállítási plakátok mellett természetesen látható az egyik legismertebb Orosz-plakát is, a „Tovarisi konyec!" (eredetileg adieu!), a rendszerváltás emblematikus plakátja is. | Orosz Istvánról

Orosz István a plakáttervezésről

A kiállítás 2016. november 29. és 2017. január 22. között látható az MMA székházában, a Pesti Vigadó alsó- és földszinti kiállítótereiben.
2016. november 29.  |  orosz istván kiállítás vigadó galéria keresztes dóra