A megismételhetetlen nap

Nem akármilyen este volt 2018. augusztus 18-án Csíksomlyón! A Nemzeti Színház és a Magyar Nemzeti Táncegyüttes már másfél éve játszotta nagy sikerrel a Csíksomlyói passió című közös művüket Budapesten, amikor úgy döntöttek: zarándokútra mennek és a pünkösdi búcsúk színhelyén mutatják be darabjukat. 25 ezer néző volt kíváncsi az egyszeri és megismételhetetlen előadásra, amelyet a Duna Televízió is rögzített, és amelynek segítségével mára már százezrek láthatták a passiót. Az előadás 18. századi ferences iskoladrámák és Szőcs Géza Passió című műve alapján készült Vidnyánszky Attila rendezésében. Az eseményről az MMA Kiadó képekkel gazdagon illusztrált könyvet jelentetett meg Csíksomlyói passió – Egy színházi előadás zarándokútja címmel.
Csíksomlyó már 1440 óta Szűz Mária-kegyhely. A ferencesek tették azzá, és ők voltak, akik egészen az 1780-as évekig középkori gyökerű misztériumjátékokat tartottak itt. Ezeknek a drámáknak a története Jézus Krisztus szenvedéseit mesélte el. A misztériumjátékok célja egyrészt a bűnbánat megtartása, másrészt a tanítás volt.  Időről időre a tanult és tanulatlan tömegeknek is bemutatták a Biblia történéseit, így mélyítve az emberek teológiai ismereteit.
Pünkösd idején több százezer zarándok indul el minden évben, hogy ezen a misztikus helyen, az erdélyi Csíksomlyón imádkozzon. A búcsú a katolikus székelyek ünnepe a 16. század óta, 1990-től pedig az összmagyarság legismertebb keresztény találkozóhelye. Aki volt már ezekben a napokban a két Somlyó-hegy között, a Nyeregben, az sohasem felejti el ezt az eseményt. Nem véletlen, hogy a helynek kivételes kisugárzása és teremtő légköre van. De hogy színházi és táncelőadást tartsanak itt, ahhoz olyan nagy tehetségű színházrendező kellett, mint Vidnyánszky Attila.
A Nemzeti Színház vezérigazgatója háromnegyed órával rövidítette meg az eredetileg két és félórás színházi előadást, hiszen a helyszínen az érdeklődők állva nézték végig a darabot. A kiterített tér nagyban hasonlított a misztériumjátékok eredeti formájához. Ennek viszont az volt a hátránya, hogy a nézők csak egy jelenetet láthattak, nem lehetett játszani a többféle színpadi szituációval. Nagy munka volt, de megérte. Ahogy Vidnyánszky fogalmazott: Úgy érezte, hogy minden kézre áll. De a darabot csak egyszer lehetett előadni, mert ez így volt ünnep. Lehetne minden augusztusban rendezni egy passiójátékot ezen a helyszínen, még talán „csiszolódna" is a darab, de elveszítené a megismételhetetlenségét.
Az előadást megörökítő könyvben a gyönyörű, színes felvételek mellett több interjú is olvasható a főszereplőkkel. Szerepéről Berecz András így vallott:
„Ez a vándor mai csángó emberként valóságos Jézus sarkában van, lába nyomát követi, fel egészen a Koponyák hegyére, a kereszt alá." Berecz az előadásban elhangzó meséket és énekeket is maga válogatta. A szerepet Vidnyánszky találta ki számára, de közösen dolgoztak rajta. Egy olyan vándort képzeltek el, aki nemcsak megfigyeli a történéseket, de bele is szól azokba. Néző és cselekvő egy személyben. Berecz régi búcsújáró már, a 80-as évektől kezdve számtalan alkalommal kereste fel Csíksomlyót. Többször gyalog érkezett a csángókkal, énekelve, végig a Jézus hágóján.
Ahogy fogalmazott: váratlanul érte Vidnyánszky felkérése, hogy vegyen részt a darabban, hiszen Berecz András énekes, mesemondó és nem színész. Vidnyánszky azonban megnyugtatta, és csak azt kérte tőle, hogy magát alakítsa. De Berecz még így is tartott tőle, hogy a passiójáték és a mókázás nem fér meg egy darabban. Nem jól gondolta. Kifejezetten felfrissítette a művet a szüntelen bolondozásával.
A darab főszereplője Berettyán Nándor volt, aki Krisztust alakította és aki – különleges módon – a próbákat betegen csinálta végig. Szó szerint megszenvedte Jézus szenvedéseinek eljátszását. A könyvben, a vele készült interjújában azt mondta: „Azzal nyugtattam magam, hogy ha felkészülten és tiszta szándékkal állok hozzá, akkor ő lesz az utolsó, aki haragudni fog, ha nem sikerül."
Egy másik főszereplő, Rátóti Zoltán emberközelivé akarta tenni a nézőknek Pétert, hiszen ahogyan fogalmazott „hiábavaló törekvés eljátszani az egyház kőszikláját." Péter a bűnt, a hazugságot látja maga körül és jól tudja, hogy csak egy kivezető út van ebből: a bűnbocsánat, a vezeklés. Mindenkiben ott lapul Péter, csak meg kell találni. Minden emberben benne van a lehetőség a megtisztulásra.
Az előadásban 300 szereplő vett részt. A táncosok művészeti vezetője Zsuráfszky Zoltán volt és a passió fényét emelték azok az erdélyi gyerekek, akik a Boldogasszony Iskolanővérek által alapított Marosszéki Kodály Zoltán Gyermekkar tagjaiként vettek részt a produkcióban.
Az előadásnak nem volt esőnapja. A rendező és a szereplők biztosak voltak abban, hogy az Égiek segítségével jó idő lesz és 2018. augusztus 18-a megmarad minden résztvevő emlékezetében.

(Lukácsy György [szerk.]: Csíksomlyói passió. Egy színházi előadás zarándokútja. Budapest, 2018, MMA Kiadó, 224 p.; fotó: Benkő Imre, Eöri Szabó Zsolt. Az interjúkat készítette: Kornya István, Lukácsy György)


A könyv többek közt kapható az Írók Boltjában, a Fókusz Könyváruházban vagy megrendelhető a www.mmakiado.hu weboldalon!