Halmai Katalin

Hangszín a személyiség tükrében

Halmai Katalin énekművész nyitotta a nyári szünet után újra elindult Kecske utcai előadás-sorozatot. Szeptember 20-án a személyiség és a hangszín közötti összefüggésről beszélt, a háznagyi teendőket Dubrovay László, a nemzet művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas zeneszerző látta el.
Laudációjában Dubrovay László hangsúlyozta: Halmai Katalinnak a jó Isten kiváló hangot adott, színészi adottsága, a költő fantáziája által megformált gondolatokba való rendkívüli beleélő képessége pedig magával ragadó. Mint fogalmazott: „kevés ilyen, intelligens énekes van, aki bármilyen szerepre pillanatokon belül fel tud készülni és azt a legmagasabb fokon tudja interpretálni". Hozzátette: Halmai Katalin jócskán részesült nemzetközi sikerekben is, hiszen többek között a Wiener Staatsoper és Volksoper szólistája, de a közönség ovációval fogadta a stuttgarti Bachakademie-n bemutatott oratórium-estjeit, a Münchener kammerorchester-i koncertjeit, vagy a Cleveland Symphony Orchestra koncertjét. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen 2002 óta tanít, 2014-től a Doktori Tanács tagjaként az énekprogram vezetője.
Halmai Katalin elmondta: a kamara-műfajjal foglalkozó művészek az utóbbi időben egyre ritkábban kerülnek pódiumra, helyzetüket a zenei élet mostohagyermekének titulálta. Önmagát elhivatott pedagógusként jellemezte. Mint fogalmazott: „mindig is tanítani akartam. Szeretek az emberi lélekkel is foglalkozni. Énektanárként erre az érzékre is nagy szükség van". Hozzátette: régóta foglalkoztatja, hogy mi befolyásolja az egyéni hangszínt? Álláspontja szerint a hangfajokon belül számtalan színbéli eltérés tapasztalható. Halmai Katalin az éneklést egyszerű dolognak nevezte, hiszen nem kell hozzá más, csak megfelelő támasz, légzés és a megfelelő rezonáns szervek kiválasztása. A légzést az éneklés alapjának nevezte, hiszen a szervezetbe jutó légoszlopnak köszönhetően lehet a hangot a megfelelő rezonáns üregekbe segíteni. A fej-rezonancia a magasabb hangokat adja, a mell-rezonancia pedig a mélyebbeket. Éneklés közben természetesen az úgynevezett kevert hangok létrehozására törekszünk, így szegődik az egész testünk a zene szolgálatába. Halmai Katalin továbbá fontosnak nevezte a gesztusrendszert is, hiszen ez egy reflex-láncolatot indít el. Az előadó ezáltal rátalál a saját hangszínére és előadói stílusára. A hangnak ugyanis objektív tulajdonságai vannak, az érzelmek hozzák el a szubjektív hatást. Kijelentette: „csak az az előadói stílus hiteles, amely érzelmeket közvetít. A hiteles interpretáció a néző élményévé válik" – mondta Halmai Katalin.
20 سبتمبر, 2017  |  dubrovay lászló halmai katalin